10. Black Bart
11. Lonesome Rider
12. The Sinner Is You
13. Doc Holliday
14. Our Loved Ones
3

Uanset hvad, så er Volbeats 'Outlaw Gentlemen & Shady Ladies' den største metaludgivelse i Danmark her anno 2013. Volbeat har nået en status, der betyder, at vi omsider endegyldigt kan konstatere, at bandet ikke kun er vores længere. Det er et band i international klasse. Endda en af de tungere af slagsen. Det har Volbeat også selv taget konsekvensen af, hvilket tydeligt skinner igennem på denne nye plade. Der sigtes mod stjernerne med den femte studieplade.

For lad det være sagt med det samme: Den virker konstrueret til det amerikanske marked.  Det er da også her, bandet har hentet meget af inspirationen til materialet og temaerne, indrømmer Michael Poulsen selv. Det var på deres store turné i USA, at fundamentet blev støbt til pladen. Der blev indspillet små riffs og andet på mobiltelefon, mens de rejste rundt i det store land, og efterfølgende kom Michael Poulsen så hjem i vante rammer i Danmark, hvor det hele så blev sat sammen.

Inspirationskilderne er mange for Michael Poulsen. Hele Volbeat-universet kredser om alt fra metal til country. Og netop det amerikanske western-tema på 'Outlaw Gentlemen & Shady Ladies' er tilsat alle ingredienser. De har hentet harmonikaspilleren Paul Lamb ind til introen og et fill på sangen 'Black Bart', mens sangeringen Sarah Blackwood laver en decideret duet med Michael Poulsen på 'Lonesome Rider'. Alle country-/folk-elementer, der går lige i hjertet på lytterne i midtvesten. Det støvede tema understøttes perfekt af gæstemusikerne, ligesom flere af sangene omhandler virkelige personer fra dengang, USA stadig var det vilde vesten.

VOLBEAT HAR IKKE HELT GLEMT METALLEN

Der bliver dog også nikket i retning af den hårde musik. Sangen 'Dead But Rising' har en intro, der minder om noget, Metallica lavede på 'Death Magnetic'-pladen, og hele sangen virker, som om den kunne have passet perfekt ind på debutpladen. Og så er der selvfølgelig 'Room 24' med legenden King Diamond som gæstevokalist. Et tungt nummer, der virker hjemsøgt, og hvor stemningen er godt ramt.

Men der er dæleme langt fra Dominus' tekster til 'The Sinner Is You', som lyrisk nærmer sig en vækkelsesprædikant, der fortæller os, at vi skal leve et godt liv, ellers kommer der én og tager os. Michael Poulsen har altså bevæget sig langt fra fortidens grumme musik. Nogle vil kalde det en naturlig udvikling, hvilket det også er.

MICHAEL POULSEN GØR, SOM HAN VIL

Og det er hele essensen af denne plade. Volbeats rejse fra undergrundmetal til tinderne af international rock'n'roll. En rejse, der har givet Michael Poulsen mulighed for at gøre præcis, hvad han har lyst til. Det er dét, han gør på 'Outlaw Gentlemen & Shady Ladies'. Han vil både synge country, rockabilly, metal og alt derimellem. Der er ingen tvivl om, at de friheder, som Michael Poulsen tager sig, vil dele vandene i metalmiljøet. Han vil få hug for ikke at lyde som på debutpladen eller i Dominus fra nu og til den dag, hvor Volbeat hænger håndvåbnene på hylden. Med denne plade har de endegyldigt taget springet og sagt, at nu gør de, som det passer dem!

Det, de gør, er så til gengæld også hamrende effektivt. Michael Poulsen har en fin fornemmelse for melodi og for, hvordan fraseringen af vokalen får det til at stemme godt med guitarerne. Det lyder bare godt. Nogle vil sige poppet, og det har de også ret i. Det er pop. Populær musik. For pladen vil uden tvivl tage kegler i både ind- og udland.

Denne gang er pladen produceret af Rob Caggiano og Volbeat. Rob har en fortid i Anthrax og blev under indspilningerne tilbudt en fast plads i bandet som guitarist, og han takkede ja. Han har fået lov til at sætte sit præg på pladen med nogle ganske udmærkede soli.

Konklusionen er, at denne plade vil dele vandene. Der bliver siet en del metalfolk fra denne gang. Omvendt henter Volbeat så rigeligt det tabte ind på de nye, der utvivlsomt kommer til i kølvandet på denne udgivelse. Jeg selv er lidt ambivalent omkring det. Her og der fænger musikken mig, og det er ikke kun på de hårde numre. Men jeg blev aldrig rigtig blæst omkuld og fornemmer tydeligt, at pladen ikke er helt så henvendt til mig, som tidligere plader har været. Så det bliver tre stjerner herfra.

For de mange mennesker derude, der gerne vil flirte uskyldigt med den tunge musik i ny og næ, men som ikke nødvendigvis kan identificere sig med norsk pandamaling, er Volbeat det perfekte match. Nedenfor kan du lytte til singlen 'Cape Of Our Hero', der handler om en ung dreng, der ser sin far som en superhelt. Da faderen dør, mister knægten sin tro på superhelte, og han prøver så at genskabe troen på disse.

Læs vores track-by-track af 'Outlaw Gentlemen & Shady Ladies'

Læs vores anmeldelse af første plade 'The Strength/The Sound/The Songs'

Læs vores anmeldelse af anden plade 'Rock The Rebel/Metal The Devil'