Scars
Kold
Broken
Smile
Change
5

Okay, en enkelt af os havde gruppen på sin årsliste, men jeg havde for eksempel fuldstændig overset ‘Best’, hvilket nok har en naturlig forklaring. Jeg må lægge kortene på bordet. Jeg er ikke en stor fan af pop-punk. Da genren havde sin første storhedstid var jeg allerede en sur, gammel mand, der var vokset op med punkmusik af den gamle skole. Men hvad sker der så, når man som anmelder åbner sig for musikken og forsøger at lægge så meget som muligt af sin bias fra sig?

Så bliver man væltet bagover af trioens velspillede, appetitlige, tilpas raspende rå og sjaskcharmerende sange. Der synges rørende om letgenkendelige følelser. Tag for eksempel ‘Mandy’ – hvem har ikke været så overvældet, at flugten ind i en film, en hvilken som helst film, er at foretrække?

Eller ‘Crowds’: “I don't know what to say / so I talk in my sleep / To get things off my chest / While no one is listening”. Sikke et bevægende billede!

For evigt tight

‘Best’ er helt vanvittigt velspillet og stram, hvilket så afgjort er et must inden for pop-punk, lidt i modsætning til old school-punkens credo om, at energien og attituden var vigtigere end udførelsen. Nuvel, her får vi så veludført energi og attitude med fængende sangskrivning og vokaler, man tror på. Vokaler, som har poppunkens melodiske schwung, men med en kant af et skrig, der hele tiden sidder i halsen. Elegant! Og lyrikken er god. Især synes jeg, at ‘Kold’ – den eneste sang med dansk tekst – rører mig: “Der kravler en larve / langs æggen på en kniv / Og jeg er mere fucked end den  / Hver dag jeg har / er den sidste i mit liv”. Det åbner sig, når Forever Unclean synger på dansk, og jeg tager mig selv i at ønske mig mere af det, på trods af at engelsk lyrik nok vil højne chancen for et bredere international gennembrud, som trioen bestemt ville have format til.

For evigt sig selv i skiftende ham

Jeg tager også mig selv i at ønske mig et country-album fra Forever Unclean, når jeg hører albumlukkeren ‘Change’, som helt ubesværet og med største selvfølgelighed fusionerer country og punkrock. Det er et andet aspekt af gruppens musik. Der foretages mange pludselige venstresving i løbet af ‘Best’, men de overraskende drejninger føles aldrig forcerede eller påklistrede. Det må tilskrives styrken i deres sangskrivning, som står klart frem i Jacob Bredahls lækkert balancerede, klare mix, der får sangene til fremstå yderst appetitlige uden at miste kant. Det kan godt være, at Forever Unclean, som de selv synger, løber ned ad bakken på brækkede ben, men farten og elegancen gør, at de ikke falder. Jeg er en kold sjæl, men jeg er ikke ligeglad nu. Forever Unclean bør man ikke være ligeglad med.