Kigger på stjerner med jernstøvler på

Kigger på stjerner med jernstøvler på

Den dansk/svenske konstellation IAmFire har meget mere at byde på end blot fuzz og tyngde.

From Ashes
10-11-2017
4

Det ville være for nemt at afskrive IAmFire som endnu et stonerband, selvom de spiller i en overrendt genre. Der er selvfølgelig også det faktum, at bandet som omdrejningspunkt har selveste Peter Dolving, der tidligere var i The Haunted og i øvrigt har været god til at lave larm om sig selv gennem tiden. Men det er heller ikke kendiseffekten, som gør bandet til mere end endnu et i mængden.

For selv om den bastunge og fuzzede lyd umiskendeligt placerer dem i genren, så kommer de mere rundt i stemningspaletten, end man normalt hører fra et stonerband. Eksempelvis finder man en fin og storladen ro i ’Did You Find Your Name’, som står i kontrast til den mere hidsige og uptempo ’Burn Your Halo’, som igen bliver afløst af den mere psykrockede ’Eyes Wide Open’ (som i øvrigt er den første sang, bandet udgav).

’From Ashes’ er tydeligvis en skive, der er lavet af metalfolk, der vil noget andet end metal, men som stadig har jernstøvlerne på.  Der er en vildskab og tyngde i instrumenterne og en smuk plagethed i Dolvings vokal, som gør pladen alt andet end stenet, men i alle detaljerne ligger der tydeligvis også en trang til at krydre med andet end salt og peber, så at sige.

Der er med andre ord rigtig meget at gå på opdagelse i, men det kræver et par gennemlytninger, før den åbner sig. Og så kræver det også, at man er villig til at gå ind i stemningerne, for køber man ikke dem, kan det godt blive en langtrukken omgang, og sine steder bliver tålmodigheden da også strakt til det yderste, hvad enten man køber stemningerne eller ej.

Men det er en udgivelse, som er et ganske musikalsk bekendtskab. De siger selv, at de ikke har været ude på at genopfinde hjulet, men bare lave noget musik, som de synes mangler. Og det er godt, de har gjort det. Det er er i hvert fald musik, som får hjertet til at slå for hurtigt til at være stoner og for vildt til at være psychrock.