7. We Shall Overcome
8. A Gathering of Clouds
9. A Necessary Evil
10. 1986 - Book 1
11. A New Dark Age
5

For lidt mere end to år siden kastede jeg fire velfortjente sorte kasser efter Lord Vigos fjerde udgivelse ‘Danse De Noir’, hvor de frit fortolkede selveste Ridley Scotts science fiction-mesterværk Blade Runner med deres særlige blanding af doom, progressiv rock/metal og powermetal. I dag fortryder jeg næsten, at jeg ikke slæbte mig op på karakteren fem, fordi den langsomt voksede på mig og endte med at være daværende års yndlingsudgivelse.

Nu er femte fuldlængde ude fra Kaiserslautern-baserede Lord Vigo, og tyskerne arbejder på ‘We Shall Overcome’ videre på den historie, som de på påbegyndte med ‘Danse De Noir’, og som de forventer at afslutte med deres næste udgivelse. Det lyder næsten for ambitiøst, men det er også netop det fascinerende ved Lord Vigo – for som jeg roste dem for med forgængeren, har de igen valgt ikke at begrænse sig på nogen måder.

Lord Vigo har enorme armbevægelser og store visioner for deres musik, og det virker helt uden evnerne eller midlerne til at indfri dem. Men de gør alligevel forsøget og vinder på at lade som ingenting. Man lever således fint med, at produktionen er lidt for skramlet, og at forsanger Vinz Clortho slet ikke har vokalen til at gøre alt det, som han gør. Men han gør det altså alligevel. Han synger pompøst og storladent som Geoff Tate fra Queensrÿche men med en skinger og spinkle vokal, der kæmper for at nå de høje toner.

’We Shall Overcome’ lægger ud med ’The Heart of Eternal Night’, der kort opsummerer, hvad Lord Vigo er for et band med sine tunge riffs, der holder fast i et majestætiske udtryk ikke langt fra powermetal, men som sjældent bevæger sig over middeltempo, og så et episk næsten maidensk mellemstykke til at vise melodierne frem. Samme udtryk findes i ’When the Sun Was Young’, der dog også har noget melankolsk over sig, og som viser Lord Vigos glæde ved doom metal.

På ’From Our Ashes We Shall Rise’ og ’A Necessary Evil finder man til gengæld helteomkvædet, der kan synges med knyttede næver og foden på monitoren, og som bakkes op af melodiske twinguitarer og frembrusende NWOBHM-drive – igen lidt Maiden, Saxon og måske endda Mercyful Fate pakket ind i et doomet udtryk.

På mange måder er ’We Shall Overcome’ en naturlig opfølger til ’Danse De Noir’, måske med lidt færre umiddelbart fængende melodier, men så alligevel med endnu flere pompøse ideer, hvor der er plads til strygere, munkekor, endnu længere passager og samtidig massiv riffing. Lord Vigos ambitioner er kun blevet større, og det øger kun magien, fordi evnerne hele tiden halser lige efter, og de spiller og arrangerer deres musik på et niveau en lille smule for højt til deres formåen. Samtidig formår de hele tiden at trække sig selv i en ny retning, og skifte mellem genre, uden at det virker påklistret eller fortænkt – intet mindre end mesterligt, så jeg vover pelsen og uddeler alle fem sorte kasser denne gang.