Musical med bid
PopulærNorske Jorn Lande og Trond Holters samarbejde munder ud i en storslået hardrock-operamusical om selveste den blodtørstige grev Dracula.
2. Walking on Water
3. Swing of Death
4. Masquerade Ball
5. Save Me
6. River of Tears
7. Queen of the Dead
8. Into the Dark
9. True Love Through Blood
10. Under the Gun
En heavyrock-musical om vampyren Dracula lyder på papiret som en oplagt, men også svært udførlig ide, og det er det heldigvis også i virkeligheden. Det kræver en mand med Jorn Landes stemme at udføre det og en guitarist af en vis kaliber til at underbygge vokalen – ligeledes norske Trond Holter udfylder fint pladsen.
Fortællingen om den transsylvanske greve er dramatisk, både i Bram Stokers kendte fortolkning, såvel som i de lidt mere sandfærdige historier om helten Vlad Dracul, der, godt nok forgæves, forsvarede Rumænien mod indtrængende osmanniske styrker, og det har Lande og Holter til fulde forstået at udnytte.
Iklædt en stemningsfuld lighed med Meat Loaf/Jim Steinmans mere vellykkede kompositioner (primært dem med flagermusen på vej ud af helvede) vover Lande sig ud i en storslået teatralsk fortælling i den tunge indledning ’Hands of your God’ før singleudspillet ’Walking on Water’, der er lige dele opera og formidabel hardrock.
Men skivens stærkeste side ser man for alvor omkring titelnummeret, ’Swing of Death’, der faktisk er et swingnummer af de helt tunge, og som samtidig har den store melodi og soli i særklasse – her prøver duoen for alvor at blande genrer og belønnes med et vellykket resultat.
I det hele taget sætter Trond Holter et stærkt præg på udspillet. Han spidder numrene med onde riffs, vælter om sig med lirede soli og kan skrive melodiske stemningsfulde stykker, der både er heavy og har et folkemusikalsk præg – uden at det bliver fjollet.
På flere numre, blandt andet ’River of Tears’, må den ellers allestedsværende Lande kæmpe hårdt for sin plads i rampelyset, når Holter river sin seksstrengede i stykker med lige dele ondskab og klassiske fraser og skaber et helt nummer i nummeret med det episke mellemstykke.
Ligeledes sætter Holter sig på ’Queen of the Dead’, og på grund af også Landes store præstation er han nødt til at parkere sin medsammensvorne på et sidespor i et nummer som ’Save Us’, før han kan brillere uden konkurrence. I den grad et udtryk for en gennemført udgivelse der kæmper med luksusproblemer.
’Dracula: Swing of Death’ er fortælle-, vokal- og guitarteknisk et mesterværk, men det er også vanvittigt medrivende, umådeligt stemningsfuldt, proppet til randen med store melodier og riffs og er ved siden af at være en fremragende rockopera også et stort hardrockalbum. En greve værdigt!