6. My Will to Live
7. By the Dawn
8. Weaponize the Hate
9. Torn Apart
10. Be Warned
3

Obituarys 11. studiealbum gør hverken godt eller skidt for deres karriere og eftermæle. ’Dying of Everything’ har både stærke, solide og svage numre. På den måde intet nyt under solen. Omvendt er den heller ikke så dårlig, at bandet har noget at frygte på den lange bane. ’Dying of Everything’ gør derimod præcis det, band og pladeselskab gerne vil. Sikrer Obituary endnu en tur på landevejene rundt om i verden. Og der er lige akkurat nok nye sange derpå, der uden at skamme sig kan spilles live og dermed retfærdiggør såvel udgivelsen som turnéen.

For lad os være ærlige ’Dying of Everything’ er ikke Obituarys bedste plade. Obituary, der debuterede med ’Slowly We Rot’ helt tilbage i 1989, udsendte i halvfemserne en stribe plader, der i dag har ikonisk status i dødsmetalverdenen. Obituary er sammen med Cannibal Corpse, Death og Morbid Angel absolut nogle af de allerstørste. Trods en mindre pause i slutningen af halvfemserne, så har de siden gendannelsen i 2003 udsendt seks plader, hvor ’Dying of Everything’ så er seneste skud på stammen (den første var 'Frozen in Time' fra 2005). Den forrige var den selvbetitlede 'Obituary' fra 2017 og der er således gået seks år, siden vi senest hørte nyt fra Florida.
Spørgsmålet er så om de er blevet gamle og har mistet tempo?
Det har de heldigvis ikke.

Den starter stærkt ud med ’Barely Alive’, der er Obituary for fuld udblæsning. De er i den grad i live med højt tempo og en rigtig hidsig start på pladen. Så er der lidt mere midtempo over ’The Wrong Time’, der har et rigtig godt swing, og der er også et lækkert hook på ’Without a Conscience’.

’War’ er et nummer om krig, og det lugter lidt af, at drengene fra Florida alligevel har antennerne ude og reagerer på samfundet omkring sig. Præcis som de gjorde allerede i 1994, da de udsendte ’World Demise’ og gjorde opmærksom på klimaet og forurening. Nummeret er dog ikke det mest mindeværdige på pladen. Det er titelnummeret måske. ‘Dying of Everything’ er nok det tætteste, vi kommer på Obituary gå atmosfærisk, og der er sågar tilsat lidt wah-pedal på riffet. Man fornemmer, at guitarist Kenny Andrews godt kan lide at lege lidt hist og pist.

Brødrene John Tardy på vokal og Donald Tardy på trommer er dog præcis, som vi kender dem. Usvigeligt sikre kedler og den særegne vokal, der har gjort Obituary populært i snart fire årtier. Trevor Peres’ rytmeguitar og Terry Butlers stilsikre bas er med til at sikre, at Obituary er så genkendeligt, som mange fans håber på.

Lidt death’n’roll fornemmer man på ’By the Dawn’, før pladens svageste numre ’Weaponize the Hate’ og ’Torn Apart’ gør pladen til lidt en langgaber i slutningen. Det afsluttende nummer ’Be Warned’ er netop en rigtig langsom afslutning, hvor Obituary i den grad trækker tempoet og livet ud af lytteren. De sidste tre – fire sange er ganske simpelt unødvendige.

Vil man have et godt eksempel på, hvordan Obituary lyder her i 2023, så har de smidt en lyrik-video til nummeret ’My Will to Live’, der ret godt opsummerer det middelmådige på pladen.
Desværre. Omvendt, så er der faktisk også gode momenter på pladens første halvdel, der alligevel gør, at vi ikke korsfæster pladen fuldstændig.