08. Soldier
09. Stalker
10. The Witch
11. Can't Get Away
12. The Truth (bonus track)

3

Jon Oliva fra Savatage har udgivet sit første soloalbum i en karriere på mere end 30 år. Det var forud annonceret, at der skulle være tale om et prog-album, men det forekommer nu ikke at være hele sandheden. Der er prog-elementer på albummet, men der er nu også så meget andet. Albummet er i det hele taget svært at genrebestemme, da der er så mange forskellige stilarter repræsenteret. Denne mangfoldighed af stilarter giver desværre også albummet et præg af, at det hele stritter i mange retninger, og det kan være lidt svært at bevare interessen hele albummet igennem.

Albummet lægger ud med titelnummeret, der viser sig stort set at være instrumentalt, idet titlen dog synges gentagne gange. Musikalsk er der tale om prog-rock, der minder en del om bandet Kansas fra dette bands glansperiode i 70’erne. Næste sang ’Soul Chaser’ er mere ovre i den metalstil, som Jon Oliva er mest kendt for. Sangen kunne faktisk godt være en Savatage-sang. Sangen ’Ten Years’ følger efter, og her er vi så pludselig ovre i den tilnærmelsesvise musicalgenre, som Alice Cooper bevægede sig rundt i, efter at han var gået solo i midt-70’erne. Sangen er plastret til med horn og klaver og orgel, og Oliva synger den også på en måde, som minder meget om Alice Cooper.

Ja, og sådan fortsætter det så slag i slag. Der er funky guitar, der minder om Steven Miller eller The Doobie Brothers på ’Father Time’; prog/cabaret på ’Armageddon’, der både leder tankerne hen på Savatage og prog metal-bandet Bigelf; akustisk guitar og fløjte i (antikrigssangen?) ’Soldier’; en melodi, der minder mistænkeligt meget om Beatlessangen ’Don’t Let Me Down’ i ’Can’t Get Away’ og folk/country-stemning og harmonikalyd i bonustracket ’The Truth’.

Sangene på ’Raise the Curtain’ er hver for sig ganske fine. Men den store variation på albummet virker umiddelbart temmelig forstyrrende. Måske vil gentagne gennemlytninger gøre det nemmere at kapere, men der savnes nu en rød tråd.

Albummet er naturligvis særlig attraktivt for dedikerede Savatage-fans. Metalfans i almindelighed vil nok finde albummet lige ’let’ nok.