Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Ukristeligt prætentiøs langgaber

Populær
Updated
Ukristeligt prætentiøs langgaber

Therion har kreeret en metalopera. Den er desværre på én gang så trættende lang og så ordinær, at den efterlader lytteren i desperation efter at slippe væk fra det monstrøse og nærmest uendelige værk.

Kunstner
Titel
Beloved Antichrist
Dato
02-02-2018
Genre
Trackliste
1. Turn From Heaven 3:06
2. Where Will You Go 2:15
3. Through Dust, Through Rain 5:01
4. Signs Are Here 4:21
5. Never Again 2:20
6. Bring Her Home 3:59
7. The Solid Black Beyond 3:47
8. The Crowning Of Splendour 3:34
9. Morning Has Broken 6:39
10. Garden Of Peace 3:25
11. Our Destiny 2:41
12. Anthem 4:18
13. The Palace Ball 5:20
14. Jewels From Afar 4:22
15. Hail Caesar! 5:10
16. What Is Wrong 2:07
17. Nothing But My Name 3:02
18. The Arrival Of Apollonius 5:06
19. Pledging Loyalty
20. Night Reborn 3:57
21. Dagger Of God 3:32
22. Temple Of New Jerusalem 4:01
23. The Lions Roar 3:43
24. Bringing The Gospel 4:44
25. Laudate Dominum 5:00
26. Remaining Silent 2:56
27. Behold Antichrist 4:40
28. Cursed Be The Fallen 2:00
29. Resurrection 3:41
30. To Where I Weep 5:57
31. Astral Sophia 5:42
32. Thy Will Be Done! 4:37
33. Shoot Them Down! 3:49
34. Beneath The Starry Skies 4:26
35. Forgive Me 9:41
36. The Wasteland Of My Heart 3:24
37. Burning The Palace 8:22
38. Prelude To War 0:38
39. Day Of Wrath 4:13
40. Rise To War 3:47
41. Time Has Come Final Battle 2:56
42. My Voyage Carries On 3:52
43. Striking Darkness 2:04
44. Seeds Of Time 1:38
45. To Shine Forever 2:06
46. Theme Of Antichrist 3:31
Karakter
1

Therion har med albummet ’Beloved Antichrist’ kreeret det, som bandet nok selv vil betegne som den ultimative metalopera.

I den forbindelse er opera prioriteret en del over metal. For i modsætning til de metaloperaer, som eksempelvis europæiske konkurrenter som Ayreon og Avantasia ved lejlighed udgiver, er der i Therions tilfælde ikke tale om vanlige kendte og semikendte vokalister, der står for fremførelsen af de konceptuelle sange.

Hos Therion er der på ’Beloved Antichrist’ derimod tale om vokalister, der er skolet i den traditionelle operastil. På albummet vrimler det således med et helt korps sopraner, mezzosopraner, tenorer og barytoner i en historiefortælling, der strækker sig over ulideligt lange tre fulde cd’er bestående af 46 sange over en samlet spilletid på tre timer.

Det er ambitiøst, men samtidig ganske uforløst.

Det tekstlige oplæg til ’Beloved Antichist’ bygger delvist på den mere end hundrede år gamle novelle "En kort fortælling om Antikrist" af den russiske forfatter og filosof Vladimir Solovjov. Den har Therions stifter og bandleder Christofer Johnsson så fundet relevant at skrive en tre timer lang opera over.

Tænkt til teateropførelse
Tilsyneladende var intentionen, at dette værk skulle opsættes som en teaterforestilling med fuldt orkester og vokalister i hver sin rolle som operaens forskellige karakterer. Lad os bede til, at det aldrig bliver virkelighed, for man skal have megen tålmodighed for at sidde hele denne forestilling igennem i samfulde tre timer.

Therion har ofte før anvendt de deciderede operavokaler sammen med de mere traditionelle rock- og metalvokaler. Men på ’Beloved Antichrist’ er stort set al traditionel vokal udeladt til fordel for decideret opera. Det kan alt efter smag anses for spændende eller irriterende. Den specielle vokal gør det under alle omstændighed nærmest umuligt at finde ud af, hvad det er, der synges om, og hvad handlingen går ud på. Det ville muligvis give en større forståelse for projektet, hvis et tekstark havde været tilgængelig i forbindelse med anmeldelsen.

Tamme kompositioner
Men det, som under alle omstændigheder også mangler på ’Beloved Antichrist’, er i den grad rock og metal, der sætter det hele i relief. Albummets musik bærer i høj grad præg af, at Christofer Johnsson i første omgang har koncentreret sig om handling, karakterer og tekstuniverset, inden der er komponeret noget musik. Kompositionerne fungerer derfor overvejende som stemningssekvenser, der skal understøtte handlingen. Der er for det meste tale om sange i halvlangsomt tempo, hvor det først er i albummets sidste tredjedel, at klimaks på historien nærmer sig, og der dermed skrues lidt op for tempo og intensitet.

Men heller ikke her bliver det særligt godt. Produktionen er simpelthen for tynd og pæn.Selv de lidt mere pompøse og hårdtslående sange som ’Night Reborn’ og ’Temple of New Jerusalem’ virker temmelig tamme.

">

Albummet sidste sang, ’Theme of Antichrist’, er først egentlige videoudspil fra albummet. Sangen, der sikkert skal være en opsummering af albummets første 45 sange, er ikke albummets dårligste sang. Men prangende er det bestemt ikke. Og det er en ørkenvandring at skulle stå fulde tre timer igennem for at komme dertil.

">

Alt i alt fremstår ’Beloved Antichrist’ som et eklatant og prætentiøst fejlskud fra Therions side. Det kan undre, at der ikke er en behjertet sjæl, der har kunnet overtale Chistofer Johnsson til at skære udgivelsen ned til en tredjedel. Men meget ville det ikke have hjulpet. Selv ved en hård udvælgelse blandt albummets 46 sange ville man ikke kunnet gøre ’Beloved Antichrist’ til et godt album. Albummets 12 bedste sange ville også have efterladt Therion med et temmelig dårligt album.