ELEPHANT
SET YOU FREE
GOOD GRIEF
BACK OF MY MIND
GAES OF PARADISE
4

Med udgivelsen af ‘You Are We’ fra 2017 tog den engelske kvintet et stort skridt fremad i det store metalcorehieraki. En velkomponeret plade, der helt fortjent blev fremhævet som en af de bedste udgivelser inden for genren det år. Som bekendt skal man smede, mens jernet er varmt, og det er, præcis hvad bandet har gjort. I første omgang blev ‘You Are We’ genudgivet i 2018 med en række demoer, livenumre og hidtil uudgivet materiale. En udgivelse, der primært fremstår som et forsøg på at malke successen. Sideløbende har man gennem 2018 teaset for ‘So What?’, While She Sleeps fjerde fuldlængdeudgivelse, der udkommer mindre end to år efter ‘You Are We’ – og skulle man have lyst til mere While She Sleeps, har bandet sågar dokumenteret hele indspilningen af det nye album i en 40 minutter lang dokumentar. Om ikke andet skal bandet roses for at holde hjulene kørende.

‘So What?’ er en plade, der først og fremmest viser kvintettens ønske om at have fuld kontrol med den kreative proces. Modsat tidligere udgivelser er denne udgivet gennem bandets eget label i samarbejde med Spinefarm Records. Et tydeligt signal om et ønske om udvikling og at minimere begrænsninger. Desto mere skuffende er det, at ‘So What?’ på mange måder fremstår som en forlængelse af ‘You Are We’ frem for et nyt kapitel. En forlængelse, der desværre har svært ved at leve helt op til forgængeren.

Tilgangen til sangskrivningen er generelt identisk. Det er begrænset, hvor meget kvintetten satser eller indarbejder nye elementer. Til gengæld er de få sats, der tages, en succes. Der er en fortsat flirten med det simple, radiovenlige udtryk, hvilket især er tydeligt på et nummer som ‘The Guilty Party’. Et velkomponeret og ekstremt ørehængende nummer, der fremviser bandet fra deres bedste side. Gennem pladen fremstår de små sats oftes som melodiske passager, men de virker samtidig meget kontrollerede. Der er uden tvivl skævet til landsmændene fra Bring Me the Horizon, men uden at While She Sleeps tør give helt så meget slip. I det hele taget bærer ‘So What?’ præg af frygten for at træde ved siden af. Det udmønter sig hyppigt i det sikre valg frem for udfordringen.

Et andet element, der peger mod frygten for at fejle, er de til tider semigeneriske riffs fra Sean Long. De opfindsomme og velkomponerede riffs er ellers en af bandets forcer. De er stadig at finde, men overskygges til tider af helt ordinære metalcore-riffs. Eksempelvis på ‘Inspire’, der i højere grad huskes for de elektroniske elementer end Longs riffs.

Men ‘So What?’ er stadig en kompetent udgivelse. Åbningsnummeret og førstesinglen ‘Anti-social’, er en tung, sprudlende starter, der vil klæde bandet i liveformat. På ‘Haunt Me’ rammer Long det mindeværdige riff i vanlig stil, ‘The Guilty Party’ fanger med manér radiosegmentet ved at indarbejde elementer, der mest at alt minder om eurodance, mens ‘Back of My Mind’ er en solid kombination af metalcore og nu-metal. Få numre ud af flere velfungerende kompositioner på en plade, der generelt er stærk, men lider under vægten af forventninger. Forventninger, som bandet dog generelt lever op til.

While She Sleeps søger i højere grad det sikre valg frem for udviklingen på deres fjerde fuldlængdeudgivelse. Egentlig har de succes med foretagendet, men det havde været velset og givet pladen et løft, om briterne havde turdet tage flere chancer. ‘So What?’ er en udmærket forlængelse af bandets katalog og forrige plade. En underholdende udgivelse, der både er det sikre valg for fans af metalcore og for bandet selv.