Massiv tidsudnyttelse

1176407

Giv din tid til Mornes massive, tunge repetitive musik  bandet har denne gang taget sig tid til at give dig smadrende lækkerier.

Engraved With Pain
03-11-2023
4

Det amerikanske band Morne, anført af den polskfødte Miłosz Gassan på guitar og vokal, har udgivet tre live-albums, det første i 2015. Fra 2015 og frem til i dag er det til gengæld kun blevet til to fuldlængdealbums. Det tager tid at bygge fundamentet for de live-koncerter, der dokumenteres for eftertiden.

Og tid, det tager Morne sig på ’Engraved With Pain’, der er bandets tredje album. Værket indeholder 4 numre, hver med en spilletid på mellem knap 8 og knap 12 minutter.  Åbneren, titelnummeret, bruger to minutter til industriel støj, før det tager tre minutter med guitarstøj samt fede riffs over en repetitiv trommerytme, der især tæver tammerne – og først da kommer vokalen endelig brølende ind og sætter ord på det hypnotiske, bastunge mørke, der effektivt er sat op, her fem minutter inde i nummeret.

Det er en cadeau til de enkle, tunge riffs fra pionererne i Black Sabbath men med sludgens kolossale, mere moderne tyngde og grove smøring af instrumenternes skurrende samarbejde. De lækre, melodiske guitarleads tænder lys i den ellers dystre stemning, og forbinder endvidere lidt af Mornes samlede udtryk til post-metallens mere eftertænksomme snit.

Musikalsk skaber gentagelserne næsten en industriel vibe, men den varme, buldrende bund holder fodfæstet solidt i metallen. Single-favoritten ’Wretched Empire’ minder med sine skæve toner om et tæmmet Ulcerate, hvor man får det storladne mørke smadder i en mere ligefrem tilgang i forhold til new zealændernes mere snørklede tilgang til riffs.

Morne forkæler lytteren med riffs, der får tid og gentagelser. En farlig mission, hvis riffet vakler ved gentagelse nummer 100 – men det gør det ikke. Det holder hele vejen, og bandet har en fin sans for at øjne, når riffet alligevel får brug for lidt aflastning på den fulde opmærksomhed, for så er det her, at de nævnte, fornemme leads spiller herligt ind. Morne forstår at brugen tiden rigtigt. Det er massivt på alle pladser i bandet, fra vokal over guitar, bas og trommer.