Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Copenhell 23: Sjaskvåd dødskunst

Updated
J1004508
J1004476
J1004425
J1004344
J1004475
J1004505
J1004355
J1004530

Undergang var mere end tændt på en opvisning i modbydeligt dødsmetal, men regnvejret saboterede desværre showet. 

Kunstner
Dato
16-06-2023
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
3

Undergang og Copenhell har det til fælles, at de begge debuterede i 2010. Mens Copenhell har vokset sig stor og kendt som en af Europas bedste metalfestivaler, så har Undergang sejret som et af Danmarks mest kendte undergrundsbands uden for landets grænser.

Godt nok var frontmand David Mikkelsen inviteret til festivalens 10-årsjubilæum, hvor han growlede sig igennem Deaths udødelige ’Pull the Plug’, men at kvartetten fra København først i år var inviteret ud på Refshaleøen, er vel noget nær en skandale.

Nu stod de her så endelig. Og så kunne timingen ikke have været mere uheldig. Efter næsten en måneds historisk tørke i Danmark, åbnede himlens sluser sig lige op til koncerten, og desværre også under den.

Undergangs show endte som det man vel kalder en vaskeægte regnvejskoncert med en sjaskvåd scene og tilhørende strømsvigt.

Kvartetten så ellers mere end klar ud, da de gik på scenen, men mod vejrguderne kæmper selv råddenskaben forgæves. Det – desværre også noget sparsomme publikum – fik ikke headbanget sig igennem mange numre, før den ene forstærker satte ud, og koncerten umiddelbart lignende en overstået affære.

”Forstærkeren er brændt sammen, men det er sgu da også rock n roll”, udbrød Undergangs bassist, Martin Leth, der blot få timer før i tørvejr gav fredagens bedste danske koncert i front for modbydelige seje Strychnos.

Forstærkeren var dog ikke mere brændt sammen, end at det blot var en våd stikdåse, der skulle skiftes, og efter 10 minutters pause, genoptog dødsensemblet showet og satte i gang med ’Død’ efterfulgt ’Mælkehvid og gennemsigtig’, der først udkommer senere på året.

Har man oplevet Undergang i det sidste halve års tid, så har man også hørt de kommende numre. Og de er skam fede nok, men når nu kvartetten endelig stod på Copenhell, så havde en best off-sætliste måske været mere passende.

Men på den anden side, så var de stangstive tosser i moshpitten nok fløjtende ligeglade med, hvad der blev spillet, bare der blev spillet død.

Trommeslager Anders Pedersen var med til at danne Undergang sammen Mikkelsen tilbage i 2008, men denne fredag stod han ude blandt publikum. ”Anders kan desværre ikke spille med os mere,” forklarede Mikkelsen fra scenen, mens publikum gav den nu tidligere trommeslager en klappende hyldest. Det er sgu altid trist, når fysikken svigter og sætter en stopper for karrieren. Det samme skete sørgeligt nok for Denial of Gods trommeslager Michael Galheim for et par år tilbage.

Andreas Nordgreen fra Chaotian, Phrenelith og Sequestrum er trådt ind som afløser, og han fangede fint det swing, der altid har kendetegnet Undergangs seje lyd.

Bedst blev det til sidst, hvor Copenhell fik mægtige ’Rødt dødt kød’ og debutpladens slimede åbningsnummer ”Englemagersken”, der handler om Danmarks værste seriemorder Dagmar Overby, der i 1921 blev dømt for mord på otte spædbørn, men formentligt slog mange flere ihjel.

Regnvejret saboterede showet, men under omstændighederne, så viste Undergang stadig det store format. De kunne passende bookes igen til næste år og få revanche.