Vild med pap
Hævi mætal og hass
Mosekonen brygger
Skinboy
Brøndby Strand
3

Da konferencieren i forbindelse med første koncert fredag på Gehenna meddelte, at svenske Nestor desværre var aflyst på grund af sygdom, var reaktionen blandt de folk, der var der for Galge et let ligegyldigt træk på skuldrene. Da Red Warszawa blev annonceret som erstatningen lød der et jubelbrøl. Kæledæggerne, der ifølge dem selv har spillet på Copenhell 70 gange, er et evigt hit blandt (alt for?) mange af Copenhells gæster. Når nu årets festival er overstået, og der skal ses på, hvor fremtidens Copenhell skal hen, så er det spørgsmålet, om det nu er nødvendigt, at spendere så mange skejser på gamle klenodier, når et dansk comedy-metal-band kan samle så mange mennesker mod lidt pap og papvin (nuvel, lidt skejser er der måske også indblandet). Og ovenikøbet skabe glæde og fællesskab.

Red Warszawa er dog også et af de gamle bands, der trods nyere albums alligevel, egentlig fornuftigt,  valgte at skue meget bagud i tid. Hele fem sange fra demo-tiden/første album i midthalvfemserne. 'KKK-salat' er akkurat fra dette årtusinde, mens nyere sange var overladt til 'Skinboy' og 'Technoparty' fra 2004, 'Brøndby Strand' fra 2010 og så et fast forward til dette årti med 'Vild med pap' fra seneste skive 'Lade'. Vores anmeldelse af sidstnævnte er en af mine favoritter på sitet her, den er lettere kontroversiel, mens den effektivt sætter relevansen af bandet anno i dag på spidsen.

Datidens relevans
Det var et fornuftigt valg at se tilbage for Red Warszawa, men denne anmelder kunne da godt have ønsket at andre danske eller nordiske bands have fået chancen. Det er selvfølgelig svært med så kort varsel. Og som Hævi Henning udtrykte det: "Vi var her jo alligevel".

I 90'erne havde Red Warszawa sin heyday, og fik taget pis på de unge, blev spillet i Børneradio og gav koncert med DR Symfoniorkester. Med 'Norsk black metal' fik man en satirisk vinkel til hele hurlumhejet i Norge med kirkeafbrænding og det, der var værre, 'Børn er dumme og grimme'  er et humoristisk modsvar til teenageren i "krise" over pubertetens forandringer på rejsen fra barn til ung. Eller sangen til typen, der skriger "spil noget med Slayer". Stakkels lille Johnny. Og hvor tager han sin sorte garderobe hen, når han holder bal? Til Copenhell-festival, som det sig lød i dagens anledning.

Eller hvad med erhvervsvejlederens, du kan blive, hvad du vil med 'Singelingeling'? Bandet kunne sågar bruges på uddannelser, hvor denne skribent fik tysklæreren i gymnasiet til at sætte 'Aldi' på anlægget – naturligvis mod, at vi som elever rettede de grammatiske fejl. Og det er muligt, at 'Vild med pap' kan ses som en fortælling om, at vi der i forbrugets rasen, køb og smid væk, har det godt med hjem af rigtige byggematerialer, mens der ude i verden er fattige, der vil elske, hvad vi bare kasserer. Men humoren og relevansen rammer sjældnere plet end tidligere.

Skal vi ikke bare feste og huske at drikke vand?
Men hvad med bare at bælle en flaske Campari eller andet sprut, nyde lidt nostalgi og fjol? Det var i hvert fald muligt fredag eftermiddagen ved Hades, hvor uvejrsvarslet endvidere sendte den imponerende folkemængde lige i armene af bandet, da "bakken" bag festivalens største scene nu var blevet lukket.

Vi har på Copenhell oplevet enkelte shows, der syntes mere forvirrede end godt var fra bandet Red Warszawa, men når det er sagt, så spillede bandet faktisk denne dag et godt show med et fint lydbillede. En fornuftig, men som nævnt tilbageskuende, sætliste. Lidt rod i fællessangene, men i det hele taget fokus på sangene med hele bandet og mindre på fællessange og dårlige jokes. Men visen røv og "ekstra-nummer" fra Jens fik vi da.

Vokalen fra Lærke/Lækre Jens er nu som den er, men råberiet var dog tåleligt og uden helt bevidst skæve toner, og så er der i al sin prototype hævi-stil faktisk noget om, at Red Warzawa rykker i riffet, når 'Mosekonen Brygger'. Ja, faktisk rykker det i al sin enkle karikerede stil også i adskillige andre sange. Som et stærkt riff og pace i 'Aldi', fin tapping og fællessangsindbydende omkvæd i 'Analfabet' samt et stærkt groove i 'Børn er dumme og grimme'. Og så var det nærmest rørende med fællessangen til den stærke melodi i 'Brøndby Strand'.

Den sikre succes
Red Warszawa er den lette vej til underholdning af flere tusinde gæster. Et smart valg af Copenhell både her i nødens time, men også hvis de havde været skrevet ind i programmet fra start som så mange gange før. Måske lidt for let.

Var det den bedste erstatning for Nestor? Nok ikke, men man kan godt se, hvad ræsonnementet kunne opstå af, for Red Warszawa spiller en slags roller og med et show, der hænger noget fast i fortiden. Nestor hylder også bevidst noget forganget: 80'erne og en musik, der er en slags metallisk pendant til Top Gun-soundtracket. Det virker dog trods alt mere seriøst og professionelt udført, og med en fremtid for øje i al sin fortidsdyrkelse. Nestor vill næppe have samlet ligeså mange mennesker, sikkert heller ikke kunne lave så voldsom en hoppestund og pit som under 'KKK-salat' eller skabt så mange grin og fællessang.

Til gengæld kan Nestor ikke opleves på danske spillesteder en 30 gange om året.