10. Spittin' Teeth
11. King Pin
12. The Devul Cut Me Off
13. Til The World's Blind
14. Don't Touch My Pole
3

Det er efterhånden ved at være seks år siden, vi sidst har hørt noget fra amerikanske Butcher Babies. Bandets seneste udgivelse, ’Lilith’ (2017), beskrev vores anmelder som endnu en suveræn og hæsblæsende rutsjebanetur rundt i metallens mange facetter. Et element der også præger bandets seneste to udgivelser, EP’en ’Eye For An Eye…’ og fuldlængdeudgivelsen ’…’Til the World’s Blind’.

To udgivelser, der blevet til på to forskellige tidspunkter af året, indspillet to forskellige steder i USA, og derfor repræsenterer to sider af samme oplevelse jævnfør Carla Harvey. Skal man tro den ene halvdel af frontduen, er ’Eye For An Eye…’ indspillet om sommeren, med al den varme, liv og lys det indebærer, hvorimod ’…’Til the World’s Blind’ er født ud af sne of kulde. Unikke hver for sig, en potent udgivelse sammenlagt.

En halvslatten snemand, smeltet af solen
Ideen er god og ditto forklaring på den noget lange udgivelsestørke fra bandet. Nuvel, vi har løbende fået singler, men af et band, der gerne ser sig relevant i sin nutid, er 2017 en menneskealder siden. Desværre er der et stykke fra Harveys utopiske beskrivelse af værket og det, vi i dag sidder med. Ikke mindst fordi den varme sommer-EP er så umådeligt meget bedre, end det iskolde modstykke.

’Eye For An Eye…’ er generelt båret af solid sangskrivning. Mindre metal, mere groove – endda nu-metal elementer. Lettere tilgængeligt og ligefor, som radio-singlen ’Sleeping With the Enemy’ også afspejler. Det sagt, kommer vi hele paletten rundt. På Yorktown mixer bandet Bring Me the Horizon med Slipknot, ‘Dreaming in Color’ er poppet og catchy, ikke ulig In This Moment, mens ‘It’s Killin’ Time, Baby!’ med Craig Mabbitt fra Escape the faith sparker et element af ‘core ind i mixet.

Generelt set er man underholdt, men det er kvaliteten af sangskrivningen og ikke diversiteten alene, der løfter EP’en.

Modsat trivielt er det at lytte til ’…’Til the World’s Blind’. Med undtagelse af det nært sublime titel-nummer, er Butcher Babies oftest søvndyssende. Det stort opsatte ispalads er bygget på et skrøbeligt fundament af thrashmetal-elementer og fjollede krumspring. Åbnet og lukket af to intetsigende ”interlouds”, hvorved man som lytter nærmest er advaret fra start til slut.

Nuvel, det reelle åbningsnummer ’Red Thunder’ har da sin charme, ditto lykkes det bandet at kombinere rensangen med de rå growls på ’Wrong End of the Knife’, mens ’King Pin’ er skabt til en tur i pitten. Derudover er det brudstykker af numre, der løfter ’…’Til the World’s Blind’. Balladen ’This Is The Part’ med Chad Gray, er decideret forfærdelig, og singlen ‘Beaver Cage’ er nok relevant i sin tematik, men også utroligt skabet fremført.

Var det ikke for det dystopiske, mareridtsfulde, afsluttende titelnummer, var ’…’Til the World’s Blind’ decideret undervældende i forhold til sommer-EP’en. Der er ingen tvivl om, at Butcher Babies havde stået stærkere med deres "fjerde" udgivelse, havde de slagtet halvdelen af vinterhymnerne og udgivet én plade, med alt det bedste fra de to udgivelser.