Aura Noir lagde igen vejen forbi Fredericia efter en pause på ni år, siden de sidst begejstrede publikummet på Metal Magic Festival i 2014.

+ Panzerchrist + Horned Almighty
09-09-2023
4

Der var budt op til en hårdtslående metalaften i Tøjhuset i Fredericia på en, efter årstiden, meget varm aften.

Panzerchrist
Første band på scenen var Panzerchrist. Efterhånden med 30 år på bagen, men det var et band i en ganske ny konstellation, der entrede scenen lørdag aften på bandets første koncert med de nye medlemmer. Tre nye: guitarist, trommeslager og, mest bemærkelsesværdigt, ny forsanger i form af Sonja Rosenlund Ahl, som er den første kvinde i front for krigsmaskinen.

Ifølge Rosenlund Ahl var den første koncert med den nye besætning. Helt nyt er det dog ikke, for det opdaterede Panzerchrist har tidligere på året udgivet ’Last of a Kind’. Med ny forsanger er der også sket et skifte i tekstuniverset, hvor der til koncerten gentagne gange blev annonceret, at nu handler det om hekse frem for kampvogne.
Der er nu fortsat gang i den tunge, hurtige tonsende musik, der giver associationer til tanks, der tumler igennem Ardennerne. Dog var der indimellem skruet lidt ned for tempoet, og der blev forsøgt med lidt harmoniske twinleads på guitarerne. Ikke det mest vellykkede live, men selv om der har været mange udskiftninger virkede Panzerchrist godt sammenspillede.

Det var lidt spøjst at høre Sonja Rosenlund Ahl annoncere sangene om hekse, som om hun var ved at forklare heksefænomenet til en børnehaveklasse – for sekundet efter at brøle igennem så murene skælvede. Det var vellykket.

Horned Almighty
Horned Almighty er ikke for alle. Til tider kan bandets mange temposkift virke ulogiske, og sangene kan ofte mangle nuancer.
Det skal så indrømmes, at Horned Almighty var ganske gode lørdag aften i Fredericia. Bandet var godt sammenspillet, og der var ikke meget at udsætte på fremførslen af sangene. Et stramt leveret sæt, og bandet fik ganske godt gang i de nakkeknækkende fans foran scenen. Horned Almightys black metal fungerer langt bedre live end på studieoptagelserne – der er noget sved, dedikation og energi, som ikke helt kommer frem på plade, så det var en helt igennem godkendt koncert med Horned Almighty.

Aura Noir
Det er ved at være lidt lang tid siden, at der sidst udkom nyt fra Aura Noir – men det betyder heldigvis ikke, at bandet ikke kan tage ud at spille i og uden for Norges grænser.

Det kan nok være, at Aura Noir er et black/thrash-band, men det er bestemt med hovedvægten lagt på thrash metallen, og heldigvis for det. For Aura Noir kan deres thrash til fingerspidserne. Aura Noir er elsket af Metal Magic-publikummet, og det var da også netop stampublikummet fra denne herlige festival, der var mødt frem til en forrygende koncertoplevelse med tryk på den hektisk piskende thrash fra brødrefolket fra det mørke nord. Thrash med hints til Slayer det ene øjeblik, og til Kreator det næste, med noget black-atmosfære smidt ind over og så lige lidt traditionelle metal-riffs som det ekstra krydderi – det fungerer.

Der er ikke plads til lange kedelige sange – vi skal videre! Det er forfriskende, det er heftigt, det er livs- og døds-bekræftende. Vi er på en tur, sikkert en rejse uden retur. Det går stærkt og vi kan ikke stige af. Det kan også være det samme...og så slippes speederen lige pludselig for et kort øjeblik, og så lyder det som om vi har fået Motörhead tilbage. Alle sanser aktiveres med Aura Noir på scenen – vi lever og vi dør en lille smule.
Det er livsbekræftende, en stor koncert fra de norske mørkemænd.
Mon ikke vi kommer til at opleve dem på Metal Magic Festival snart igen?