Anbfaling

Koncertanmeldelser 02. December 2012
Voxhall/veag
Nu kan jeg heller ikke helt lade være med at blande mig, fordi jeg var til begge koncerter, og Opeth har en meget stor plads i mit hjerte!

Men 2 stjerner... bum, i dont get it... Jeg syntes de spillede helt fantastisk begge dage. Og som helltrucker nævner så var lyd og lys helt i top i århus, alt var næsten perfekt (på nær publikums irreterende små snak i de stille passager, men det er vist en helt anden diskussion, det var vist lige slemt begge steder).

Men hvis jeg skal nævne en af koncerterne som bedst må det være Vega, for lyden der var bare lige en tand bedre især Åherfeldts vokal var bare helt igennem outstanding!

Pisse fed setliste med god variation, selvom et par numre mere fra Heritage ikke havde gjort noget. og da de spillede "Hope leaves" var der vist mange våde øjne (i hvert fald mine), mega smukt..

Så jeg bliver sgu lidt ked af det når de kun for 2 stjerner her. Jeg har været til rigtig mange Opeth koncerter, og jeg syntes klart koncerten på Vega var den bedste af alle de gange jeg har oplevet dem.
Opeth og Vega klær bare hinanden rigtig godt, så vi håber de kommer snart igen..
Men by the way, hvordan fanden kan det være at der ikke var flere mennesker, trist trist..

Voxhall 5.9/6
Vega 6/6
Kommenteredes svar 05. December 2012

Altså, det er fantastisk fedt at høre, at du har haft så stor en oplevelse, som du her giver udtryk for at have haft. Og så endda to gange. Det er nørdet og dedikeret på den bedste måde, og det er fandens herligt at have så dedikeret en læser. Og hey, du skal selvfølgelig prise dine egne oplevelser højere end mine ord hér, det siger sig selv, og der er ingen grund til at være ked af det ☺

Jeg vil gerne kommentere på din bemærkning om publikums irriterende småsnak, som jeg ikke mener, er en ”helt anden snak”. For mit vedkommende kan der være virkelig mange omstændigheder, der spiller ind i vurderingen af en koncert - som har indflydelse på om den er fed, mindre fed eller ringe - og på samme måde som et publikum kan gøre en god koncert bedre, kan et mindre fedt publikum selvfølgelig også have indflydelse på en koncert. Og for mit vedkommende har Opeth-publikummet stort set altid bidraget med irritationsmomenter til bandets koncerter. Det er belastende og lettere paradoksalt at et publikum med så god musiksmag, samtidig kan være så fucking respektløse at være i selskab med. De er med til at spolere meget af indtrykket. Der går for meget brølende abefest i den til at jeg rigtig kan komme ind den vedkommende nedtrykte stemning, som Opeths sange forsøger at dikterer. Bevares, vi kender vel alle til det tidspunkt på aftenen, hvor for meget flydende stimuli ændrer ens lugtesans fra at være nysgerrig og åben til at blive socialt vulgær. Og hey, den vulgære person, som er i mange af os, passer ind i flere koncertsammenhænge, men den passer bare så absolut ikke ind i en koncertsal, hvor Opeth spiller. I denne sammenhæng forstyrrer vulgariteten den herlige klarhed, som glemslen af ens egen person kan føre med sig, og som Opeths sange har oceaner af muligheder for at indfri for én. Det er dog forbandet svært at opnå denne kontakt med sangene, når der står åndsboller på ræd og række med snakketøj af rådne høje decibel.

Opeth har netop spillet to koncerter i Stockholm, de skulle vist begge havde akustiske. Dem gad jeg godt have set. På hjemmebane og med siddepladser. Måske der er nogle læsere, der har været deroppe?

Afslutningsvis: Anmeldelser bliver kun bedre, jo flere vedkommende kommentarer, der kommer fra læserne, så det er sateme prisværdigt med god feedback. Tak for det.