Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Anbfaling

Koncertanmeldelser 22. April 2013
Til skribenten:
Hvor ved DU så lige fra at musikerne skulle bruge 45-50 min på at "lige øve sættet af"??
Du er jo totalt uden indsigt i hvordan sådan noget foregår når du kommer med sådan et malplaceret pustulat!

Spilleplanen for aftenen var lagt på nettet i forvejen hvor der tydeligt stod hvornår Irongurd spillede, og der var selvfølgelig taget hensyn til at UngdommensHus (heldigvis) stadig har en analog pult... Så der var altså sat 30 min af til hvert sceneskift (er du overhovedet klar over hvad der skal nåes på sådan et skift???). At noget lyd-udstyr drillede og aftenen dermed blev forsinket med 45 min, er ihvertfald ikke bandsnes skyld! Det kan sku ske for de fleste små spillesteder...

Men hvad er så din egen undskyldning for, at som anmelder (sikkert med gratis entré?) misse hele 2 ud af 4 bands på en aften som kun er 50 min forsinket??
Kommenteredes svar 22. April 2013

Impaler

Efter at have overvejet dit spørgsmål grundigt og længe er jeg kommet frem til, at ikke rigtig mener, at jeg skylder nogen en undskyldning eller en forklaring på at jeg er gået glip af et band. Det skulle da lige være mig selv, da jeg havde set frem til at opleve Ironguard.

Som du givetvis ved, så er skribenterne på Devilution ikke aflønnede. Alle bruger deres fritid til at anmelde koncerterne, hvilket ofte er forbundet med afholdelse af private udgifter til transport og lignende. Det er altså udelukkende den private interessen for musikken, der driver værket. Det giver så også skribenterne den fordel, at man selv kan vælge hvad man vil anmelde ud fra interesse for de enkelte bands og genrer. Heri ligger så den latente risiko, at anmeldelserne kan blive for positive, men som i dette tilfælde, så opstår der da også fra tid til anden kritik, som giv lidt rumlen på debatten og det er også sådan, som det skal være.

Du skriver, at spilletidspunkterne var oplyst på nettet. Det har jeg ikke været opmærksom på, men jeg synes da egentligt, at det i såfald er endnu mere amatøragtigt, at 2. band går på 55 minutter efter den tid - der ihvert fald på stedet -var angivet som spilletidspunktet.

Men der er altså ikke noget med, at skribenterne skal stå til regnskab overfor nogen for hvilke bands der bliver anmeldt, hvilke der bliver siet fra og hvornår man møder og hvornår man går hjem. Det eneste der naturligvis er et must er, at der kun anmeldes det, som man har overværet.

Der er derfor heller ikke tale om, at jeg har misset 2 bands i Fredericia. Fiercer er bevidst valgt fra. Som den opmærksomme læser, som u givetvis er, er det nok ikke forbigået din opmærksomhed, at Devilution kun sjældent giver sig i kast med at anmelder coverbands.

Med hensyn til hvorfra jeg ved, at Ripe og Forcentury lige skulle øve sættet igennem, så tror jeg, at du overser den detalje, at jeg var til stede. Godt nok er min hørelse en anelse nedsat, men selv med en dør imellem var det nu ret tydeligt, at der især i Ripes tilfælde blev spillet og sunget det ene hele nummer efter det andet, hvor man ellers skulle synes, at sangeren havde stået sig bedst ved at spare på stemmen ind til selv koncerten.

Og jo - jeg kender rigtig meget til det - for jeg må med skam erkende, at jeg i mine yngre dage som aktiv i bandsammenhæng selv har været med til at ty sådanne unoder med, at der lige var noget, som skulle helt på plads i sidste øjeblik. Dengang var der mere erfarne folk, der mindede os om, at vi var der for publikums skyld og ikke omvendt. Nu er jeg så det gamle røvhul der tillader mig at minde bands om, at det er uprofessionelt at trække tiden til koncerter.

Sådanne overskridelser kan man slippe afsted med på Ungdommens Hus i Fredericia, men det går altså ikke på mere etablerede spillesteder.

Forcentury synes at have internationale ambitioner. Og med en skotsk sanger, synes det vel ikke helt udelukket, at der kunne etableres kontakt til spillesteder på de Britiske øer. Men derovre, hvor spillestederne i udpræget grad er underlagt "curfew" og hvor det stadig sker, at strømmen bliver cuttet midt i en sang, der vil jeg gerne se Forcentury overskride spilletidspunket med 50 minutter. Jeg kan garantere at det bliver både første og sidste gang.

Alt godt!

Kommentarer

Already have an account? or Create an account