Nordenvind
Ulm
De glemte
Lugten af frygt
Thor Straten
3

De århusianske hedninge i Bersærk, der slår sig løs med dansksproget stonerrock af den hårde slags med tendenser til doom og grunge, har været en af de mest omtalte opkomlinge i 2016. Det resulterede i koncerter på de for et (dansk) rockband mest prominente festivaler i Danmark, nemlig Copenhell, hvor de efter Devilutions chefredaktørs udsagn skulle have spillet en af de bedste koncerter på festivalen, og så i mandags på Rising-scenen i Roskilde. Omtalen er ej heller uden grund, for Bersærk har bestemt stort potentiale, omend let uforløst denne mandag aften.

Eller rettere sagt, Bersærk fik præcis det ud af såvel udtrykket som publikum, som materialet rakte til. På den måde gjorde de det til UG med kryds og slange. Men følelsen af, at de kan række langt videre, nagede alligevel. Eksempelvis har sanger Casper Popp noget nært den fedeste rockvokal her til lands. Desværre for ham var den mest interessante melodilinje, han sang, introlinjen fra Stone Temple Pilots' 'Dead and Bloated' under Bersærks line check.

Sweetness of simplicity
På instrumentalsiden hylder Bersærk det simple med en god portion énfingerriff og plads til nogle små, melodiske riff-perler, som løftede udtrykket fra rent rytmisk til ... ikke decideret storladent, men man blev suget lidt op i atmosfæren. Og det virkede for dem ikke mindst på grund af glimrende samspil. Publikum svarede igen med masser af energi, og det blev også til en flot wall of death, som alt sammen blev dokumenteret af Daniel Buchwald i videoen nedenfor.

Mest imponerende var imidlertid sætlistens sammensætning. Alt for ofte bliver disse stoner-koncerter en søvndyssende affære i ét tempo, men Bersærk formåede at få mange tempi og grooves i spil. Det vidnede om modenhed og omtanke.

Klø på, drenge!