-XTD9162-74-1522204465
-XTJ7204-79-1504392221

Jens ’Jam’ Rasmussen kommer helt ud i krogene i sin omfattende biografi om Metallica-trommeslageren, der er en lang og gedigent god læseoplevelse.

Forkælet med frihed - Lars Ulrich og hans band Metallica
11-06-2019
4

Vi har jo sådan set været den her igennem én gang før. For 15 år siden udkom førsteudgaven af ’Forkælet med frihed’, Jens ’Jam’ Rasmussens omfangsrige biografi om Metallicas danske trommeslager, hans liv, levned og musikerkarriere. Meget er dog sket siden, og bogen genudgives nu med over 100 nye sider, der dækker Lars Ulrichs gerninger fra 2004 og frem. Dermed er det naturligvis også på sin plads med en ny anmeldelse.

Ingen dansk journalist har nogensinde betydet så meget for denne skribents, og utvivlsomt mange andres, metalliske opdragelse og tilegnelse af viden om genren som Jens ’Jam’ Rasmussen. Gennem sit virke på bl.a. musikmagasinet Mix var ’Jam’ i 90’erne en af landets fremmeste formidlere af metal. Mens mange af de samtidige skribenter, såvel hos metalbladene som hos dagspressen, enten manglede beherskelsen af sproget eller den nødvendige viden for for alvor at gøre indtryk, mestrede ’Jam’ begge, og han har på denne måde haft en altoverskyggende påvirkning på både min og andres udvikling som metalentusiaster.

Det er denne kombination af fængslende fortælleglæde og en umådelig viden, forfatteren også folder ud i ’Forkælet med frihed’. Vi bliver kyndigt taget ved hånden og ledt gennem Lars Ulrichs stamtræ, barndom og utraditionelle opdragelse, fascinationen af tennissporten og den sideløbende eskalerende interesse for metallen, navnlig the New Wave of British Heavy Metal. Vi hører om Lars’ møder med idolerne, hvordan hans naturlige opsøgende nysgerrighed giver ham oplevelser, der er få forundt, og om, hvordan den personlighed, der senere bliver en af grundstenene i Metallicas succes, manifesterer sig.

Fra Metallicas dannelse bliver bogens fortælling et parløb, hvor vi sideløbende hører om Lars Ulrichs personlige liv og udvikling og bandets ditto. Vi er med ved møderne med Hetfield, Mustaine, Brian Slagel og Jonny Zazula, der skaber det band, der lynhurtigt fik støt kurs mod stjernerne, samtidig med at de var en vigtig del af metalgenrens reformation i første halvdel af 1980’erne. Herefter bevæger vi os støt og kronologisk fremad i tiden, mens ’Jam’ sørger for, at alle nødvendige fakta og detaljer bliver fortalt og forklaret. Bogen har en detaljerigdom, der giver én det indtryk, at ikke én sten i fortællingen om Metallica og den diminutive trommeslager forbliver uvendt.

Under huden og godt fortalt
Et fint mix af ’Jam’s levende fortælleform og massevis af deciderede citater leder os igennem bandets og Lars’ historie. Far Torben og fætter Stein citeres meget, mens høj og lav fra den danske metalkultur i 80’erne får lov at give deres besyv med i citatform om personen Lars Ulrich; Mercyful Fate, Artillerys Michael Stützer, vennen Ken Anthony og producer Flemming Rasmussen er blot nogle af de personligheder, vi støder på. Samtidig er Lars Ulrich, mere end nogen anden, naturligvis den, der får ordet, hvilket sikrer bogen en autenticitet og en følelse af, at dette i lige så høj grad er Ulrichs egen fortælling, som det er forfatterens formidling.

Generelt når ’Forkælet med frihed’ ud i alle hjørnerne af Lars Ulrichs karriere og, til dels, privatliv. Vi hører, uden slibrige detaljer, om den visnede kærlighed, der resulterer i to skilsmisser, om børnenes betydning for trommeslageren og om, hvordan han selv føler, at han har udviklet sig som menneske. Der er lagt et enormt arbejde i at skildre hele personen Lars Ulrich, og det lykkes langt hen ad vejen ganske godt. Metallicas liv og modning følger en udvikling, der er ganske stringent med Lars’, og man får flere gange følelsen, at man får præsenteret to personers livsforløb: Lars Ulrichs og enheden Metallicas.

Og her halter bogen måske en smule. For sidstnævnte, trods Metallica-navnet i bogens titel, mangler en del, før man får det fulde billede. Både nuværende og tidligere bandmedlemmer er bemærkelsesværdigt fraværende, når der skal citeres direkte. Man mangler Hetfield og co.’s input om bandets udvikling; og sådan set også om Lars Ulrichs udvikling som menneske. Det virker oplagt, at bandvennerne gennem mere end 35 år har noget at sige, men det får de stort set ikke lov til.

Mindre anmelderi, mere Hetfield
Bogen er, med sine mere end 500 sider, noget af en størrelse at gabe over. Og derfor skal man selvfølgelig stoppe et sted. Men det er en åbenlys mangel. Her kunne man i stedet godt have undværet de talrige anmelder-citater om gruppens nylige koncerter i bogens sidste del. De tjener selvfølgelig til at beskrive bandets tilstand anno det 21.århundrede, men de kunne have ladet livet til fordel for input fra bandmedlemmerne selv undervejs i bogen.

Alt efter temperament kan de mange direkte Lars Ulrich-udtalelser også være et vist irritationsmoment. Mandens danskkundskaber er begrænsede, og man fornemmer hist og her, at han mangler ord for at beskrive sine følelser, som hans reflekterende karakter gerne vil ud med. Et konkluderende udsagn som ”så pludselig tænker man ligesom … fuck!” får blot Lars Ulrich til at virke dummere, end han er, hvilket næppe er tiltænkt. Det samme gælder for de talrige ”ham der”/”hende der”, som optræder i Ulrichs udtalelser. Bevares, det virker autentisk, men samtidig en smule ufrivilligt grinagtigt.

Overordnet set er ’Forkælet med frihed’ dog et ganske glimrende værk. Der er lagt et enormt interviewarbejde i de mange kilder, og mængden af detaljer i den 55 år lange historie er imponerende. Det samme er forfatterens egen formidling. Bogen er lang og kan enkelte steder godt synes tung. Omvendt er det svært at sætte en finger på noget, der virkelig er overflødigt. Historien om Ulrich og (til dels) Metallica er bare så indholdsrig, at det næppe kan gøres meget kortere. Til gengæld gør ’Jam’ det formentlig bedre, end nogen andre ville kunne på dansk. Han er inde på livet af Lars Ulrich og har hans tillid, hvilket skinner igennem i en bog, der er et must-read for Metallica-fans og, som et menneske- og tidsbillede, udmærket underholdning for mange andre.