Prima aus Rammstein

Prima aus Rammstein
Et indblik i Rammsteins udvikling og et blik bag kulisserne. Ulrich Wolf anmelder bandets DVD, "Lichtspielhaus". Lad os slå det fast med det samme. Selvfølgelig er udgivelsen af en DVD med liveklip, samtlige musikvideoer og en række interviews og "bag om kameraet" sekvenser en god måde at score lidt ekstra penge på op til julehandelen. Så det har de tyske industrial-metallere i Rammstein så gjort ovenpå et år, hvor det har ligget lidt stille omkring bandet.

Men når det så er skrevet, så er det faktisk et ganske godt stykke visuel musikopsamling, Rammstein har begået med "Lichtspielhaus". Det er en ildspyende og kraftfuld tour de force gennem Rammsteins metalliske univers med samtlige af deres videoer. Her er alt fra "Rammstein", "Engel" over det gamle Depeche Mode hit "Stripped" (hvor Till Lindemann synger på engelsk og det lyder ikke kønt!!) til de nye "Sonne" og den tegneserieagtige "Links 2, 3, 4". De er alle holdt i en dyster nuance, der understreger bandets image som slemme bøhmænd, mange af videoerne er futuristisk visionære som "Blade Runner" mens andre nærmest er poetisk mørke som en Kieslowski på dårligt trip. Det spiller godt sammen med den hårde, staccato-agtige lyd,
som er så karakteristisk for bandet.

Livesekvenserne er fra seks forskellige koncerter fra Tyskland og Australien og man kan tydeligt se bandets udvikling som performere og musikere fra det første klip fra 1995 frem til 2002. Her er masser af ild, bulder og brag og gang i koncerterne. Stemning og fest til masserne.

Endelig er der de sædvanlige ekstra features med "Bag om kameraet" og interviewbidder, hvor vi ser arbejdet med at lave videoerne og lidt hyggesnak, hvor man så kan opleve at bandets seks medlemmer faktisk er ganske imødekommende og normale mennesker, når de er off-stage. Alt er meget opfindsomt og teknisk godt lavet, det er tydelig tysk kvalitet, men det kræver lidt tilvænning at finde ud af at navigere mellem de forskellige features. Det er ikke så brugervenligt, så det gør noget.

Alt i alt er "Lichtspielhaus" dog en god gaveide til fans af Rammstein. Man får et godt indblik i bandets musik, optræden og udvikling. Og et blik ind bag kulisserne. Altså en gave til de, der venter på, at der skal komme nyt fra bandet i den kommende tid.

Lichtspielhaus
4