Slamdance i Slagtergården

Slamdance i Slagtergården

Koncert rapport fra et svedigt Sepultura show i en nedlagt slagtergård i Hamburg.

Sepultura
12-04-2003
5

SCHLACHTHOF, HAMBURG, 12.4: Det var et glædeligt gensyn med de brasilianske thrash-guder, da jeg drog til Hamburg for at se Sepultura. Pga. mit arbejde nåede jeg ikke at se dem i Århus ugen før, så jeg måtte den lange tur fra Hjørring ned til Hamburg for at nå at fange The Seps på deres promo-tour for deres kommende album "Roorback" (ude den 26. maj - red.).

Efter en smuttur inde hos "Otto Duborg" efter Red Bull og kringler, kører vi direkte til Hamburg, hvor vi parkerer vores bil udenfor Schlachthof, som aftenens spillestedet hedder. Det er et gammelt nedlagt slagteri, og de mange tomme industrilokaler med knuste vinduer virker godt som kulisse for noget skummelt, hårdt og vanvittig højt!

Ingen gæster

Koncerten er planlagt til at starte kl. 20.00, hvor dørene åbnes kl. 19.00. På billetten står der "Sepultura + special guest", men der var ingen specielt indbudte, for ét minut over 20.00 hamrer Sepultura de første trommebeats og guitarriffs af, og så er koncerten ellers i gang!

Sepultura starter med nogle klassikere fra "Chaos A.D." albummet, og krydrer derefter det hele med deres semi-nye sange fra "Nation". Klassikere som "Inner Self", "Desperate Cry", "Beneath The Remains" og "Arise" når også ud gennem Derrick Greenes læber, og lead guitarist Andreas Kisser er i topform. De to "frontmænd" pumper derudaf, mens de tyske headbangende gæster skiftes til at kravle op på scenen, for kort at headbange sammen med Sepultura og så ellers stagedive ud blandt publikum igen. Jeg er med helt oppe foran, og her er der intenst. Folk hopper, skubber og stagediver oveni hinanden, og de tyske militærstøvler kan være hårde ved skuldre, nakker osv. - især når en fuldfed tysker lander lige ovenpå dig. Kun en halv meter foran mig står den høje Derrick Greene og smiler mens han griber spaden, og selv også begynder at køre et par riffs af.

Gennemblødt & glad

Sepultura overrasker ved kun at spille én sang fra det kommende album, "Roorback". Sangen kan man naturligvis ikke skråle med på, men den lyder tung og man savner slet ikke Max Cavalera. I aften lyder det nærmest som om Sepultura er blevet stærkere siden splittet med den karismatiske frontfigur. Derrick Greene mere end fylder Max' sko! Hans intensitet skinner tydeligvis igennem hos de 400-500 fremmødte tilskuere, som står tætpakket i lokalet. Og den nye sang, "Mind War" tager bestemt kegler. Sange som "Sepulnation" og "Boycott" repræsenterer bandet fra de nyere skiver, og publikum er på kogepunktet. Sepultura spiller i lidt over 1½ time, og slutter - ikke overraskende - af med "Roots Bloody Roots", og erklærer, at de vender tilbage til Europa til sommer. De er derfor ikke overraskende allerede bekræftet på en festival i Sverige, Belgien og Tyskland her til sommer. [img]http://heavyjam.dk/img/159.jpg[/img]

Jeg er i hvert fald gennemblødt af sved efter 1½ time i Sepulturas selskab, hvor både Derrick og Andreas er flinke til at smide små plektre fra guitarerne ud til publikum, og Igor Cavalera smider en håndfuld trommestikker ud til de glubske ulve i mosh-pitten. Især under afslutningsnummeret "Roots..." er der stor gang i den oppe foran scenen. Sjældent har jeg været med til noget så intenst, uden det på noget tidspunkt havde tendens til at udvikle sig voldeligt. Al respekt til både Sepultura for at levere et svendestykke af kaliber i form af aftenens koncert - og til de tyske publikummer, som formåede at levere en stemning, jeg sent glemmer.

Koncerten var i hvert fald langt bedre end den tilsvarende jeg var til med Sepultura for et par år siden, da de gæstede Århus. I Hamburg var der kul på i de nedlagte slagterlokaler. Det var ikke blod der sprøjtedes på væggene, men derimod sved og adrenalin! Glæder mig som en lille dreng til d. 26. maj, hvor "Roorback" udkommer i Danmark. Sepultura styrer for vildt! Og fredag d. 13. juni (uha-uha) gæster bandet såmænd Loppen i København!! Billetsalget er allerede godt i gang via Billetnet.

Karakter: 11 - Kent Kirkegaard Jensen