Aalborg Metal Festival 2005, fredag

Six Feet Unders stoner death metal show var festivalens højdepunkt fredag, mens Glen Benton og Deicide var for teenagefulde til at være topfede.

Aalborg Metal Festival
04-11-2005
Kent Kirkegaard Jensen
3

Aalborg Metal Festival 2005, den 4. og 5. november i Studenterhuset, Aalborg: Nordic Rock Booking trådte med dette års Aalborg Metal Festival (AMF 2005) ind i Superligaen. Nu må selv en festival som Roskilde Festival bukke sig i støvet, for med det råddentunge program som arrangørene sammensatte til dette års festival, fortjener anerkendelse. Ikke bare fortjener, men derimod kræver anerkendelse og respekt.

I år blev programmet afviklet med knivskarp præcision og festivalen havde suppleret koncerterne med meet n’greets, hvor man kunne få signeret skiver m.m. af bl.a. The Haunted, Deicide m.fl., og det foregik i det nye sted: Jägergrotten. Et afslappet lokale, hvor der var stole og sofaer så man kunne slappe lidt af i mellem bandoptræderne. En kærkommen tilføjelse, da benene ellers kan gå hen og blive trætte i løbet af de to lange dage. For det var to lange dage. På den gode måde. Fredagen var en sand fest for en dødsmetaller. Både store navne og undergrunden var rigt repræsenteret og der blev kælet for ørene. Lørdagen var skandinavernes dag, og de tre store H’er, Hatesphere, Hypocrisy og The Haunted sluttede dette års festival af med et brag der stadig kan høres i Aalborg.

Men, vi starter ved fredag eftermiddag.

Prostitute Disfigurement

Eftersom fredagen så absolut stod i death metals tegn kunne man jo lige så godt få leveret fra den brutale skuffe før de store kanoner kom på. Prostitute Disfigurement tegnede sig her for en brutal gang af slagsen og de faldt så absolut ikke igennem. Man kunne tydeligt se at de fem hollandske gutter elskede at spille, så vi blev præsenteret for en stribe numre fra bandets seneste skæring, ”Left in Grisly Fashion”. Specielt det naturlige samlingspunkt, sangeren (growleren/skrigeren?) Niels gjorde et ondt indtryk på undertegnede da han både lydmæssigt og rent fysisk nåede langt ud over de første fem rækker.

Karakter: 8 - MV

Born From Pain

Den totale afveksling i det døde program. stod Born From Pain for, med en solid gang New York-style hardcore, dog med en kraftig gang metal iblandet. De startede selv med at undskylde deres forskellighed fra dagens andre bands og takkede for fremmødet, men principielt var det os andre der skulle takke dem, da de leverede et energifuldt set der for alvor fik gang i publikum.

Karakter: 8 - MV

Six Feet Under

Chris Barnes (bill.) virkede som altid stenet, men alligevel meget fokuseret på at imponere de aalborgensiske fans, og selv de der - som undertegnede - var blevet en smule træt af Six Feet Unders evindelige stoner death metal måtte bøje sig i støvet, denne aften. Fra aftenens højdepunkt ”Shadow Of The Reaper” til bl.a. “Murder in the Basement”, “Rest in Pieces”, “The Day the Dead Walked” og “Beneath a Black Sky” var det dømt brutalitet udover en hver grænse. Som altid var det en fornøjelse at se den gamle Death/Massacre mand Terry Butler vride den fire-strengede.

Karakter: 10 - MV

Deicide

Hvad der skulle have været højdepunktet på AMF 2005, blev i stedet lidt som en pose blandede bolcher. Man kan ikke fortænke de festglade amerikanere i Deicide i at smage lidt på den danske øl og ikke mindst (den sponsorerede) Jägermeister inden de gik på scenen. Problemet var bare at Glen Benton var stegt i en sådan grad, så han to gange ville præsentere et allerede spillet nummer. Skal man dømme bandet nøgternt, så var det dog meget mere tight end dét Deicide, undertegnede så i Aarhus i starten af ”Scars” touren, hvor Deicide lige havde hevet Jack Owen fra Cannibal Corpse samt Dave Suzuki fra Vital Remains ind i line-uppet som nødløsning, for overhovedet at kunne turnere.

I Aalborg spillede Deicide et perfekt set, hvis man betragter det i en historisk kontekst. Nok af det gamle, bl.a ”Dead by Dawn”, "Dead But Dreaming”, ”Deicide” Og ”Sacrificial Suicide”, og nok fra deres nyeste ”Scars”, som vel nok er deres fedeste album i 10 år! Alt i alt en fed musikalsk oplevelse, men showet var tragikomisk grundet Glens teenager-opførsel. At han så havde fået klippet pagehår til lejligheden øgede ikke hans falmende djævleimage heller. Håber indebrændte metalhoveder giver dette ellers normalt ultraseje liveband en chance til, da de kan gøre det bedre.

Karakter: 9 - MV

Tekst & foto: Morten Vejlstrup (MV) og Kong Kent (KK)