Copenhell 2013: Thrashfest i regnen
Copenhell 2013: Thrashfest i regnen
Copenhell 2013: Thrashfest i regnen

HateSphere vandt over regntruslerne og festede med et energisk publikum.

13-06-2013
5

Inden festivalen havde visse udfald fra den sekteriske kristendom muntret mangen en metallisk festivalgænger. Moses Hansen havde truet med syndfloder og meteornedslag (hvorfor han ikke kom selv, men ville sende nogle såkaldte ”vidner” istedet), og Kristina Djarling havde truet med slet ikke at komme (...). Derfor kunne  man på denne festivalens før-dag kun skimte spændt mod himlen for at se, om skyerne trak sig sammen til regn, eller de blev spredt af ødelæggende ildkugler. Kun det første skete, men en syndflod var der nu ikke tale om, blot lidt vandstænk. Hvis dette var guds straf for at pjatte med djævelens navn og rygte, så må det vist være at henregne til kategorien ”godmodige dask over fingrene”.

Hvad der til gengæld ikke var at regne for dask over fingrene, var HateSpheres meget drevne og velspillede koncert, der mere var en overlegen afklapsning af alle, der har dømt bandet ude. Bandet er blandt de helt store danske thrashnavne, men har grundet de gennemgribende besætningsudskiftninger haft lidt svært ved at sætte sig igennem som et stadigt aktuelt orkester. Det kunne placeringen på opvarmningsdagen i hvert fald antyde. Men hvis ringeagt er grunden til torsdsagsplaceringen, så fik bandet i den grad svaret igen ved at levere en gennemmusikalsk og håndværksmæssig overlegen præstation, der viste, at der er krummer og krudt tilbage i HateSpherekonstellationen.

Så i stedet for at fokusere på de mange musikere, der har været igennem dette band, så kan man i stedet glæde sig over, at det har så lang en historie med så mange gode og alsidige numre. Hurtigt smadder fik man med blæst i hovedet bl.a. 'Murderous Intent' og 'Deathtrip' fra tidligt i karrieren, og senere kunne man få rygradsskader af tungknuseren 'Ressurect With A Vengeance', der er af nyere dato. Også en helt ny sang blev det til. Den hedder 'Fear Me' og var også i den tunge ende og mindede en anelse om Gojira. Sangen lover godt for det nye album og viser også, at HateSphere kan gå nye, men ikke mindre metalliske veje.

Men ikke nok med at showet blev leveret håndværksmæssigt fuldt forsvarligt, så var der også en, ja, godmodighed og lethed over stemningen på scenen, som var med til at give publikum en ekstra god oplevelse. Det lette og nærmest overstadige humør var også til stede blandt publikum, og nogen belønnede derfor den sympatiske forsanger Esse med et grisehoved i en plasticpose – intet mafiøst truende i dét (ertil skal det vist være et hestehoved...), men snarere en vikings kvittering for den festinvitation, som bandet musikalsk diskede op med – regnvejr eller ej.