Farvel og tak!

Farvel og tak!

Uigenkaldeligt sidste koncert med Withering Surface, på Loppen i lørdags. Det blev et festligt sidste møde.

26-02-2005
4

En anden dansk kvintet, Complete, var blevet valgt til at stå for opvarmningen til aftenens abdicerende hovednavn. De gik til den med højt energiniveau og der var smæk på. Til at begynde med var lyden en anelse mudret, men faktisk klædte det musikken, som blev forvandlet til en omgang heftig, beskidt smadderthrash. Netop da man begyndte at savne variation i numrene, åbnede lyden op en smule, og de mange finurlige, små guitarfills kunne høres.

Med dette stod det klart, at bandets musik, trods det hårde udtryk i kraft af den overvejende råbende vokal, var meget rocket med et snert af det punkede. Der manglede noget punch i trommerne, hvor især stortrommen var lidt pappet. Trommeslagerens stil var atypisk for metalscenen – ingen dobbeltpedal og en tydelig rockinspiration.

Personligt savnede jeg en større helhed i musikken og ville godt have haft mere metallyd i trommerne, så sammenhængen mellem den hårde vokal og resten af bandets fremturen var større. Måske var det også tilfældet blandt aftenens publikum. I hvert fald stod en vis distance mellem publikum og folkene på scenen, og det blev kun til lette nik til musikken – ingen vild headbanging her!

Fire kapitler metalhistorie

Der var historier gemt i ærmet på sanger Michael H. Andersens forvaskede Withering Surface T-shirt med motiv fra debutalbummet. Efter den fede åbner 'Hold the Line' fra drengenes seneste album 'Force The Pace' fik vi aftenens plan at høre fra den fortællelystne sanger. Numrene, repræsenterende bandets fire album tykke bagkatalog ville blive fremført i kronologisk orden.

Dette betød, at det ældre, sjældent spillede nummer 'Majestic Mistress' igen fandt vej ind i sættet. Således var der mange perler denne sidste aftenen, og det var fedt at følge bandets udvikling præsenteret på denne måde. I mellem sangene fulgte historier om det respektive album og tiden omkring det.

Metal for en tyver i Aldi

Man fik blandt andet serveret historien om dengang en lille fodfejl resulterede i, at 'Scarlet Silhuettes'-albummet kunne købes i den lokale Aldi for en tyver! Withering Surface medlemmerne købte selv alle dem de kunne få fat i Næstved. Det var sgu for pinligt, at debuten - af alle steder - havnede i Aldi.

Ellers var der fuldfede numre som 'Forever Fragile' samt 'Joyless Journey', som blev fuldført perfekt med en tør kommentar tilføjet: "Det nummer er sgu' da meget fedt!". Jo tak, også i aften!

Der blev i høj grad fokuseret på det seneste album, hvis numre netop ikke har været fremført "live" synderligt meget her i Danmark. Og her stod det klart, at det var en trist begivenhed, vi overværede. For det sidste album er som skabt til scenen. 'This View', titelnummeret og især videoaktuelle 'Gears' bankede sig hårdt og brutalt ind i publikums sanser. Men en god slutning er jo bedre end en dårlig og på albumsiden sluttede Withering Surface med manér.

En afsluttende danse macabre

Det var en overbevisende afskedskoncert. Spilleglæden var stor og bandet fik taget afsked med al ære i behold. Der var solidt spil fra trommebasker Nikolaj Borg og guitarist Allan Tvedebrink og mange herlige guitarsoli fra Jacob Krogholt (tidl. medlem af det alt for tidligt opløste Cyanotic). Sammen med lækker rock'n' roll attitude fra bassist Kaspar Larsen og ikke mindst hæsblændende vokal samt fede, tørre kommentarer fra forsanger Michael Andersen var denne koncert lige som man kunne ønske sig.

Kronologien blev brudt i ekstranummeret, hvor superhittet 'Dancing With Fairies' fra andet album blev fyret af. Det er et nummer Withering Surface gennem tiden har måttet høre meget for pga. den uheldige anden betydning af ordet "fairy". Men nok om det. Under denne sang blev der danset og sunget vildt som en slags dødedans.

Og pludselig var det også slut efter 11 års eksistens. Withering Surface var en vigtig brik på den danske metalscene. Desværre kom det helt store gennembrud aldrig, og det virker mærkeligt, at bandet begraves netop nu, hvor den danske scene nyder stor international succes. Men måske dukker medlemmerne op i andre sammenhænge fremover...