Primal Scream
Looks That Kill
Girls Girls Girls
Dr. Feelgood

Home Sweet Home
3

KB Hallen lagde plads til en af dette års mest morsomme og specielle koncerter på dansk muld. Mötley Crüe. Bandet havde dets storhedstid tilbage i firserne og er nu tilbage for at give deres fans lidt af det girly-magic de havde dengang. Glam-rockerne var mødt frem i stor stil, med pimpet og (af)farvet hår, solbriller, makeup, tætsiddende bukser og spidse støvler. Gennemført. Og kikset.

Opvarmningen vælger jeg at skøjte let henover. Oliver Weers’ frasering på den sidste tone i hver sætning bliver dræbende kedelig at høre ¨på i længden, og det næste band var, om muligt, endnu mere ligegyldigt. Lad os i stedet fokusere på aftenens hovednavn; Mötley Crüe.

Bandet starter op med en af de store i form af ’Kickstart My Heart’ og så er flødefesten ellers i gang. Vince Niels stemme har set bedre dage, så allerede fra start er de bagud på point. Bedre bliver det ikke af, at guitarsoloerne simpelthen lød så dårligt, at man stod og fik det dårligt på guitaristens vegne. Ak og ve.

Men bassist Nikki Sixx og legendariske trommeslager Tommy Lee (ja, ham med Pamela Anderson) udgjorde rygraden i bandet og leverede ganske respektable præstationer. Det blev en smule plat da deres lesbiske pornoscener blev blandet med billeder af døde børn; ellers virkede deres storskærmspropaganda sådan set fint nok. Bandet lever i deres egen lille tidsboble hvor de ter sig som var de stadig verdensstjerner på den største scene. Men det er de ikke. De er blevet en skygge af dem selv, og det var aftenens koncert i KB Hallen et tydeligt bevis på.

De ublu billetpriser var bare ét eksempel herpå. 550 kroner i døren for en Mötley Crüe koncert i KB Hallen anno 2009 er for dyrt. Det er kun Metallica, AC/DC og Rolling Stones der kan slippe af sted med at kræve så meget for en billet i dag, og selvom Mötley Crüe var lige så store, måske større, end nævnte bands engang i firserne af forskellige årsager, så er de det ikke i dag!

Bandets koncert var egentlig bedst med de nye numre fra ’Saints Of Los Angeles’ hvor titelnummeret virkede fint som en ny stadionbasker. Sangene ’Mutherfucker Of The Year’ og ’White Trash Circus’ fra samme plade siger næsten alt. Der blev dog også plads til klassikerne ’Girls, Girls, Girls’ samt ’Dr. Feelgood’ og Tommy Lee kunne hidse publikum lidt op til sidst med sing-a-long og et klaver på ’Home Sweet Home’.

Aftenen var en underlig størrelse. Jeg var egentlig godt underholdt undervejs, men specielt Vince Niel og Mick Mars har altså ikke helt kunne tåle tidens tand, og det bar deres præstationer præg af. Omvendt var det fedt at se hvordan de stadig tror på det, lever rockstar-levet fuldt ud og skider på hvad andre mener om dem. Livsbekræftende, og alligevel lidt sørgeligt. Og så var det dejligt at Neil ikke anede at Dannebrog ikke var blåt og gult. Mange peb af ham, men jeg syntes det var fedt. Fuck you, Denmark! Små nationalister; få dog lidt humor. Vince Niel 1 – Danmark 0.