Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Opvisning i dødskunst

Updated
Undergang_Beta_maj_2022

Udgivelsen af en split-release med fire danske dødsmetalbands blev markeret med to intense shows fra Phrenelith og Undergang.

Kunstner
Titel
+ Phrenelith
Spillested
Dato
06-05-2022
Trackliste
1. I dit stiveste puds
2. Menneskeæder
3. Ufrivillig donation af vitale organer
4. Når børnene dør
5. Dødskunst
6. Død
7. Mælkehvid & gennemsigtig
8. Livløs i en pøl
9. Øjne på stilke
10. Rødt dødt kød
11. Døden læger alle sår
12. Efter obduktionen
Karakter
4

’Tetralogy of Death’ er titlen på den fire-splits-udgivelse, der formentlig er den første af sin art i Danmark, hvor fire bands fra undergrundens elite hver medvirker med et nyt nummer. Deiquisitor og Phrenelith fylder side A ud, mens Taphos og Undergang lukker ned på vinylens side B.

Udgivelsen blevet fejret forrige fredag på Beta i en desværre amputeret udgave. Taphos spiller for tiden ikke live, og Deiquistitor måtte i sidste øjeblik melde fra på grund af sygdom. Ærgerligt, men ingen katastrofe. De fire navne er ikke just sjældne oplevelser på den danske livescene, men ikke desto mindre som regel altid værd at opleve.

Der er ikke så meget pis med den her generation af dødsmetalbands fra primært hovedstaden. Stilen er old school dødsmetal leveret med forfriskende pondus. Der er ingen prætentiøs attitude på scenen eller opfordringer til mosh pit og anden belastende adfærd.

Det er som regel oplevelsen af tre-fire fyre, der kommer med deres grej i slidte muleposer, rutineret laver lydprøve, har evige udfordringer med at hænge bagtæppet op, og så ellers bare blæser brutal dødsmetal igennem i små tre kvarter til en time.

Denne fredag var ingen undtagelse, hvor Phrenelith lagde ud. Det er halvt år siden, kvartetten udgav deres opfølger til debutpladen fra 2017. Pladen skuffede ikke. ’Chirmera’ var en af 2021s mest hidsige, danske udgivelser. Musikken blev dog indspillet tilbage i 2019, men grundet Covid-19 først mixet færdigt i USA i 2021. Siden er en ny trommeslager også kommet til.

Det var ikke mere end to uger siden, Andreas Nordgreen imponerede bag trommerne i Chaotian på Beta. Der var deja-vu med Phrenelith. Der var pondus i de tusindvis af slag, den 29-årige trommeslager nåede at straffe trommerne med i løbet af 45 minutter.

Det er ikke længere et særsyn med to growlere, som det ses i Phrenelith, Deiqisitor, Chaotian og andre bands fra undergrunden. David Mikkelsen og Simon Daniel Larsen deltes om vokalen og stod i hver deres side på scenen. Det fungerede glimrende med to growlere, imens de hver især også fræsede riffs på spaderne.  Lyden var upåklagelig. Fremmødet var knap så prangende. Men de måske 60 publikummer fik en hårdtslående oplevelse fra et virkelig velspillende band.

Skæringen ’An Irate Force Descends Upon the Unchaste World’ fra ’Tetralogy of Death’ afsluttede showet og demonstrerede et rimeligt hårdt punktum på en solid koncert.

Internationalt format

Fra Netherlands Deathfest for et par uger siden til shows i Mexico til efteråret. Kvartetten i Undergang kommer vidt omkring. Med god grund. International klasse fornægter sig ikke. Lige siden debutpladen ’Indhentet af Døden’ fra 2010 har Undergang holdt fanen højt med tungt og fandenivoldsk dødsmetal, der har vundet fans over hele verden. Selv klodens førende metalmagasin, Kerrang!, havde Undergang på en syvendeplads, da de forrige år kårende nutidens 50 bedste death metal-bands.

Udover ’Tetralogy of Death’ udkom Undergang også i april med tre nye numre på en split-lp med japanske Anatomia.

’I Dit Stiveste Pus’ herfra indledte aftenens koncert og lagde et højt og hårdt niveau fra start. David Mikkelsen havde skiftet både shirt og guitar, men lignende ellers ikke én, der lige havde overstået en koncert med Phrenelith.

’Menneskæder’ og ’Ufrivillig Donation af Vitale Organer’ kom som frådende bæster og fik virkelig pulsen op hos de headbangende foran scenen. En udenlandsk fan viste i særdeleshed begejstring ved at headbange sig igennem hele koncerten foran scenen – og undervejs på den.

Entusiasmen fra bandet smittede da også af. Mikkelsen og Haaløv kørte rutineret makkerpar på spaderne. Anders Pedersen altid i bar overkrop bag trommerne og spillede på dem med en vild Bill Ward’sk facon. Alt imens Martin Leth sikkert kørte bassen hjem og gav den som visuel indspisker. Det fungerede. Og svingede. Kvartetten fik det til at se legende let ud uden at det blev perfektionistisk. Det var death metal med indlevelse og et dansk band i særklasse.

Der var intet fra debutpladen på sætlisten, der ellers kom godt rundt i diskografien. ’Dødskunst’ blandt de bedste sammen med ’Rødt Dødt Kød’ og’Efter Obduktionen’, der lukkede for knap en times opvisning i sublim dansk dødsmetal.

Undergang, Deiquisitor, Phrenelith, Strychnos med flere spiller den 3. og 4. juni til Unearthed Morbidity. Det sker på Beta og i Pumpehuset.