RF'14: Förtet holdt stand
RF'14: Förtet holdt stand
RF'14: Förtet holdt stand

De københavnske heavy-rockere Förtress fik tændt godt op under kedlerne tirsdag aften på Rising med en højintens, velspillet, men dog en kende ensformig koncert.

01-07-2014
3

Vejret var godt, folk var glade, og jeg så meget frem til rigtigt at opleve Förtress, efter de tidligere på året tilføjede umlaut til bandnavnet. Umlauttilføjelsen skete til stor ærgrelse for mig, der faktisk var svært glad for bare 'Fortress', hvilket jeg da også personligt lod dem vide, da jeg første gang oplevede bandet på Bakken i Kødbyen for nogle år tilbage. Der var efter sigende en logisk forklaring på navneskiftet, og det trak måske bandets samlede udtryk i en lidt anden retning, men musikken forblev jo den samme.

Med deres "no nonsense - no bullshit"-heavyrock lagde Förtress lynhurtigt fra land og nåede fra 0 til 100 på få sekunder. Der forblev de desværre hele koncerten igennem - hverken mere eller mindre. Lige præcis tempoet var min store anke, for Förtress spillede og spiller røven ud af bukserne; der blev hamret løs på de arme trommeskind af en lille robust herre kun iført en Star-spangled speedo; der blev flået hårdt i strengene af tre flotte, halvafklædte (bas)guitarister; der blev rocket ud og spillet tvillingeguitartemaer. Det hele kørte på højt musisk niveau. MEN tempoet forblev det fuldstændig samme, og DET blev kedeligt.

Derfor kunne man frygte, at når image øjensynligt betød og betyder så meget for kvartetten, så går gutterne mere op i deres udseende, kondomuddeling og andre morsomheder end faktisk at skabe god og intelligent rock og rul, som de retfærdigvis gav talrige beviser på denne tirsdag. Bevismaterialet skal imidlertid være andet end indicier, førend jeg føler mig fuldstændig overbevist om deres samlede kvalitet.

Af den grund gør jeg som samtlige af mine lærere igennem tiden og giver dem en motiverende karakter. Modsat mit personlige forhold til motiverende karaktererer håber jeg, Förtress tager den til efterretning, for potentialet er der.