7. Force of Indifference
8. Varg I Veum
9. Mors Ontologica
10. Eternal Night
11. Beggars in Black Suites
3

Artillery er godt 40 år inde i karrieren og barsler med deres 10. plade, der ikke voldsomt overraskende har fået titlen 'X'. Den følger 'The Face of Fear' fra 2018, som vi mente var skåret godt til uden fyld. Tre år senere kommer så 'X': En plade, der er blevet til i velkendte rammer og med de sædvanlige folk omkring sig. Den viser både styrker og svagheder, og mest af alt lyder den, som vi kunne forvente af et band, der har været med på thrash-bølgen, siden den startede, og i dag, fire årtier senere, stadig holder fanen højt. Så højt, at de her i 2021 sågar har lavet en sang, der er en hymne til genren. Den hedder 'In Thrash We Trust', og her viser Michael Stützer, at fingrene stadig godt kan klatre op og ned ad gribebrættet i et hidsigt tempo:

For Artillery har set og prøvet meget, siden bandet blev dannet i 1982 i Taastrup af brødrene Michael og Morten Stützer. Det er blevet til ti plader, koncerter i over 60 lande og en del udskiftninger i bandet. Senest er Kræn Meier (Sacrificial m.fl.) kommet officielt med på guitar efter at have hjulpet dem live siden 2017. Desværre på en tragisk baggrund, da Morten Stützer gik bort 2. oktober 2019. Storebror Michael Stützer har dog holdt ved, og trods det smertelige tab fortsætter Artillery. På 'X' er der da også et lille nik i retning af brødrenes fortid: En af sangene, 'Devil's Symphony', er opkaldt efter et band, de to brødre havde for mange år siden. Sangen handler også lidt om metalverdenens fascination af Satan. Andetsteds i den udmærkede 'The Ghost of Me' kan man også mærke smerten i teksterne:

"When my time comes, and I have to go
I'm gonna see you again, that's all I know"

Det er sunget rigtig godt af Michael Bastholm Dahl, der nu har været med på de seneste fire plader. Der er masser af kraft i stemmen, og han kan synge rent. Det bliver dog næsten for rent på 'X', hvor man savner lidt raspen i vokalen.

Pladen er generelt velproduceret, og det er deres faste makker bag knapperne, Søren Andersen, der har hjulpet dem igen. Han har været deres valg lige siden 'When Death Comes' fra 2009. Udover at producere spiller han også keyboard på førnævnte 'The Ghost of Me', der er et af pladens bedste numre sammen med den afsluttende 'Beggars in Black Suits'. Den sang byder på klassisk thrash-vis på kritik af magthavere og det lidt mere moderne influencer-fænomen, som Artillery er godt trætte af at se tigge på alverdens virtuelle platforme. Det kan vi kun nikke genkendende til.

'X' udkommer på det hæderkronede pladeselskab Metal Blade, hvor adskillige thrash-bands har slået deres folder igennem tiden. Og den 10. Artillery-plade har bestemt sine momenter, men der mangler alligevel lidt den der sang, der lige sender bandet helt udover rampen. Fra et band, der er så langt inde i karrieren, er det dog bestemt en godkendt udgivelse at turnere på. Artillery selv glæder sig til at komme ud på landevejen, når pandemien lægger sig. Det gør vi også. Hvor lighterne eller mobiltelefonerne forhåbentlig kommer op til 'The Ghost of Me'.