Besynderlig brun blanding

Besynderlig brun blanding

Der bliver i sandhed leget med stilarterne på The Brownings debutplade.

Burn This World
04-10-2011
2

Normalt skal der meget til for at overraske undertegnede, men lige præcis The Browning evnede at gøre dette da jeg skulle have deres debutplade 'Burn This World' til gennemlytning. Jeg kendte intet til bandet eller musikken og havde ikke læst noget som helst af promotionmaterialet før jeg smed lyden ind i mine ører. Så da de første strofer af 'No Escape' flyver rundt i mit headset står det klart, at her har jeg at gøre med en genre hvor jeg er på udebane.

The Browning er en spøjs blanding af dødsmetal, elektropop, dubstep, hardcore-techno og måske endda et par subgenrer i det elektroniske miljø, som jeg af naturlige årsager ikke har stiftet så meget kendskab med, at jeg kan namedroppe dem uden at gøre en helvedes masse research denne plades anmeldelse ikke fortjener.

Det finurlige er, at pladen er underligt tiltrækkende og frastødende på samme tid. Jeg bryder mig egentlig ikke om det, men nogle af sangene indeholder momenter, som jeg faktisk godt kan lide. Men de brudstykker, der fungerer godt med alle disse forskellige elementer afløses desværre af mindst lige så irriterende brudstykker, der er lavet med præcis samme ingredienser. I ny og næ lyder de som en moderne version af Fear Factory, andre gange føler man sig hensat til et provinsdiskotek med tysk techno, glow-sticks og overvægtige trunter med alt for korte t-shirts, der afslører dellepuder og amagernummerplader. Det kan også siges pænere; stilforvirring.

Til The Brownings forsvar skal det dog siges, at efter en håndfuld gennemlytninger begynder deres udtryk såmænd at virke fokuseret nok. Det er ikke fordi de fægter i blinde. Slet ikke. Der er en sammenhæng, men de mange forskellige elementer, de væver sammen forvirrer bare mere end det tiltaler. Og i stedet for at tage endelig stilling vælger jeg at sætte mig mellem to stole og lade dig selv vurdere.

For pladeselskabet har lagt sangen 'Ashamed' op på YouTube. Her kan man lytte til en sang, der starter med lidt dubstep og kører over i et hæsblæsende metaltempo, der ikke lader selv Dimmu Borgir noget tilbage at ønske i form af storladne orkestreringer. Lyt og lad dig blive udfordret. Jeg er ikke vundet over, men heller ikke skræmt væk.