Night Crossing
For All to See
Ascend
Uropia
A Depth the No One Knows
4

Når man lytter til ’The End of All We Know’ føles alt okay. Selvom 2020 p.t. har været et langt lorteår, beroliges man ved, at metalcoren i det mindste lever i bedste velgående og sågar i ganske potent format. Man bliver ikke overstadig af begejstring over musikalsk kunnen eller genreudvikling, blot glad for at høre, hvor velklingende åbningsnummeret fra Bleed From Withins femte fuldlængdeudgivelse er. En egenskab, der er gældende for størstedelen af pladen.

Det er nu heller ikke, fordi der er sket så meget, siden den skotske kvintet udgav ’Era’ (2018). Modsat perioden op til udgivelsen af den foregående plade har Bleed From Within haft en helt normal tilstedeværelse. Scott Kennedy er stadig en kompetent forsanger, og selvom deathcore-vokalføring er et overstået kapitel, vil de fleste metalcore-vokalister sandsynligvis ønske, at de havde Kennedys evner. Det er den helt rette kombination af arrigskab, whisky og cigaretter. Rå, raspende og med masser af bund. At han hertil komplimenteres af Steven Jones' rene vokal, er enhver metalcores-aficionados drømmescenarium.

Craig Gowans og Jones på henholdsvis lead- og rytmeguitar sprudler ligeledes på ’Fracture’. De mange mindeværdige riff står i kø og sender tanker, til dengang metalcoren var ny og spændende. Det er livligt og opfindsomt uden at være naivt og banalt – selv når de to guitarister momentvis synker ned på gennemsnitligt niveau. Ej at forglemme Ali Richardsons bombastiske trommespil, der lægger en solid bund af rå energi og pumpende dobbelt-pedal.

Generelt set er det svært at se sig gal på ’Fracture’. Pladen er velkomponeret, gennemtænkt og holder højt kvalitetsniveau. Med kun få svage numre er der tryk på gennem hele pladen. Numre som ’The End of All We Know’, den sprudlende andensingle ’Night Crossing’ og godstoget ‘Pathfinder’ giver det hurtige metalcore-fix, mens sange som ’Ascend’, med sit solide melodiske omkvæd, og ’Fall Away’ med det thrash-inspirerede c-stykke vokser ved flere gennemlytninger. Bleed From Within har succes med at fange interessen og fastholde den over tid.

‘Fracture’ er en plade, der varmer, i en tid hvor Trivium er blevet banalt kedelige, August Burns Red ikke kan finde den gode melodi, og Heaven Shall Burns hjerneblødning af et dobbeltalbum ødelægger lytteoplevelsen. Det er god, klassisk, velskrevet metalcore med lidt thrash- og blackened-antydninger. Ikke så meget pis, blot nakkebrækkende tunge rytmer, sprudlende riff og masser af råbeenergi. Som metalcore skal være.

Da Bleed From Within i 2018 vendte tilbage til musikken efter tre års pause, var det måske uden de store forventninger. Det er der til gengæld nu. Både ‘Era’ og nu ‘Fracture’ er sværdslag og nyrehug af høj kaliber. Sidstnævnte en af de bedste traditionelle metalcore-plader, der hidtil er udgivet i 2020. Sådan som ‘A Depth That No One Dares’ lukker pladen, kan man kun drømme om et snarligt dansk besøg.