2. The Hardship of the Scots
3. Old Star
4. Alp Man
5. Duke of Gloat
6. The Key is Inside the Wall
4

Darkthrones ‘Old Star’ er den 17. studieplade fra bandet, der startede som dødsmetal men hurtigt blev til black metal og noget nær synonymt med genren, der blev berømt og berygtet i halvfemserne. Siden har bandet udviklede sig i mange forskellige retninger men altid haft minimum ét ben placeret i den sorte muld. Således også på ‘Old Star’, der kun består af seks sange, men egentlig meget elegant opsummerer Darkthrones bagkatalog.

Pladen starter med ‘I Muffle Your Inner Choir’, der er tilbagelænet og nærmest doomet, som havde Black Sabbath stået og åndet Fenriz og Nocturno Culto, som duoen Gylve Fenris Nagell og Ted Skjellum er bedre kendt som, i nakken. Dernæst singleforløberen ‘The Hardship of the Scots’, som er noget af det mere melodiske, vi har hørt fra Darkthrone i nyere tid, men stadig en sang, hvor tempoet hives fuldstændig ned i kælderen i verset. Men riffet i omkvædet er fængende. Noget, man kunne have forsvoret sig at bruge i en sætning om musik fra Darkthrone for nogle årtier siden.

Lyt til ‘The Hardship of the Scots’ her:

Titelnummeret slingrer også af sted og har rigelige referencer til både førnævnte Black Sabbath og salige Motörhead, som Darkthrone aldrig har været bange for at kippe med hatten til i deres musik. Så kommer vi til ‘Alp Man’, der har rigelige referencer til thrash metallen, som Darkthrone også leger lidt med. Der er en snert af NWOBHM og punk over det, og på den måde afrunder det på en solid måde den drejning, som Darkthrone tog tilbage i 2006 med ‘The Cult is Alive’, da de netop åbnede op for mere og andet end den black metal, som de selv var med til at skabe.

Lige akkurat klassisk black metal er dog så præcis, hvad ‘Duke of Gloat’ er. Der tager Darkthrone os med tilbage til perioden med de klassiske skiver. Vi har Nocturno Cultos forvredne vokal, som gjorde dem til allemandseje, og Fenriz’ klassiske kedler. Vi skal godt nok hele fem sange ind i en seks skæringer lang plade, førend deres cadeau til eget gennembrud kommer, men det kommer så trods alt også.

Lyt til ‘Duke of Gloat’ her:

Pladen sluttes af med den grandiose ‘The Key Is Inside the Wall’, der er bombastisk og formår at være både doom og speed metal i løbet af de mere end syv minutter, den varer. Det er, som om Darkthrone her sammenfatter hele pladen og spiller på alle tangenter.

Alt i alt er ‘Old Star’ et bevis på, at duoen, der insisterer på at gøre det hele selv næsten, stadig har fat i den kunstneriske åre og kan drive noget ud af den. Darkthrone er ikke blevet en pinlig parodi på sig selv, men formår at holde et vist niveau og stadig være interessante at lytte til. Når vi siger næsten, er det selvfølgelig, fordi pladen er indspillet af bandet selv i deres eget minimalistiske studie, men de har alligevel allieret sig med Sanford Parker til at mixe pladen, mens Jack Control har mastered den. Og coveret er lavet af Chadwick St. John, som ikke har arbejdet med Darkthrone før, men som er kendt for at lave omslag til de to svenske black metal bands Arckanum og Svartsyn.

‘Old Star’ er en plade, hvor Darkthrone udfordrer og leger mere med elementerne end på den forrige ‘Arctic Thunder’, hvor de fandt tilbage til den traditionelle lyd. Den er også at finde på ‘Old Star’, men ‘Old Star’ er også mere og andet end blot det. Der er rigeligt med doom, der er thrash, speed, punk og naturligvis den allestedsnærværende black metal. ‘Old Star’ beviser, at de gamle norske stjerner stadig funkler, og man behøver ikke nøjes med at tage klassikerne frem fra samlingen, når man skal høre Darkthrone. Man kan også roligt tage den fra 2019 frem.