4. Bring your Slasherhook
5. Abnormal Disfigurement
6. Sleeping with the Dead
7. Golgatha
8. Sacrifice, the Flesh
2

Det er hårde odds at forsøge sig med en genre, der har set flere bands og levet længere end nogen anden i metalhistorien. Dødsmetal. Alligevel er det her drengene fra Aalborg slår deres folder i bandet Fetus in Fetu. Et band, der desværre rammer rigtig mange klicheer på deres første studieplade. Lige fra små lydklip fra forskellige Hollywood-film, til vekselvirkningen mellem den afgrundsdybe growl til de skingre skrig på vokalfronten. Læg dertil titlerne, sangteksterne og coveret, der alle leder tankerne hen på Cannibal Corpse, Autopsy eller Suffocation.

Stilmæssigt har Fetus in Fetu da heller ikke lagt skjul på, at nævnte bands unægtelig må have været en inspirationskilde. Lige fra åbneren 'Moulded Blood' og videre i 'Raped in the Crypt' er det 100% brutal dødsmetal med dobbeltpedal, så ørerne bløder. Det bliver så intenst, at man står og vakler mellem om det her er en karikering eller om de mener det alvorligt.

Jeg har heldigvis set bandet live og ved, at de mener det alvorligt. De skal have ros for, trods genrevalget og det bevidste valg af image, at de ufortrødent kører på, selvom der er blevet kogt rigtig meget suppe på det ben. Hvilket blot understreger, at de er seriøse omkring det og tror på, at de kan bringe noget til torvs. Og det kan de skam. Ligesom deres genrebrødre i Ferocity, Spectral Mortuary m.v. så holder de netop liv i den sejlivede genre ved at fortsætte med at spytte udgivelser ud på markedet. Og mens Fetus in Fetu indtil videre ikke er det helt store navn på metalkortet herhjemme, så kan denne debutplade måske være med til at gøre opmærksom på, at der stadig sker noget.

For mens jeg har brugt lidt tid på at kritisere de mange klicheer, så skal Fetus in Fetu have ros for det riff og groove, der trods alt virker utrolig godt på 'Molested With a Knife'. Der er dog for langt mellem snapsene til, at jeg sådan for alvor kan hidse mig op med karaktergivningen.

Det bliver til to stjerner for en solid debutplade med en fornuftig produktion. Der er desværre bare ikke megen smag tilbage på det ben, hvorfra Fetus in Fetu forsøger at lave deres suppe. Der skal nye råstoffer til førend det for alvor bliver interessant igen, og det gælder ikke kun nye bands. Heldigvis forlyder det fra Fetus in Fetu, at de allerede er i gang med at arbejde på en opfølger, og man kan håbe, at de har endnu mere melodi og sangskrivning gemt i sig til den næste plade.