Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Royal Metal Fest konkurs!

Populær
Updated
Cover-nov19-still

Efter 14 år er det slut med Royal Metal Fest i hjertet af Aarhus. Vi reflekterer over deres afsked og ser tilbage på nogle af de bedre oplevelser på festivalen.

Spillested
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen

Corona og en stor udskiftning i bestyrelsen får skylden for, at der nu ikke længere eksisterer en forening, der hedder Metal Royale. Dem, der siden 2008 har afviklet Royal Metal Fest i hjertet af Aarhus. På spillestedet Voxhall og de små scener tæt herpå. 

Folkene bag blev overrumplet af stigende priser på udstyr, indkvartering og salær til bands, og da de ikke fik lukket afgørende aftaler omkring ølsalg, slog det et for stort hul i økonomien til, at foreningen kan overleve. I deres pressemeddelelse, som vi gengiver i sin fulde længde i bunden af denne artikel, bliver der skudt lidt på den tidligere bestyrelse og booker for at have smidt håndklædet i ringen og booket over evne. Ligesom man ærligt erkender, at der har været for lidt knowhow og et vigende billetsalg. Alt sammen en uheldig cocktail, der simpelthen gjorde det umuligt at fortsætte som forening. Kreditorerne er kontaktet og konkursen sat i effekt.

Her på Devilution kan vi kun begræde dagens nyhed. Vi har været på Royal Metal Fest lige siden de startede tilbage i 2008. Her var det allerede fra første færd både danske og internationale navne, der prydede lineuppet. Mayhem og The Haunted udgjorde hovednavnene, mens danske bands som Illdisposed, Artillery og Spectral Mortuary var med på plakaten.

23381_-h1w3150-1366068591.jpg

Siden har store navne som Satyricon, Napalm Death, Sepultura, Obituary, Marduk, Immolation, Bloodbath og ikke mindst Ihsahn i år gæstet festivalen i centrum af Aarhus. Ligesom vi har nydt de lokale helte fra bl.a. Illdisposed, Crocell og Horned Almighty adskillige gange, som garanter for lokal opbakning og dansk metal fra øverste hylde. Royal Metal Fest har haft lidt af det hele. 

De har også tidligere haft år, hvor de lige akkurat klarede sig gennem, trods vigende billetsalg, men denne gang gik den ikke længere. Vi takker for 13 festivaler, hvor vi har rapporteret fra Voxhall samt Atlas, Radar og Turkis, interviewet adskillige af hovednavnene og haft et fantastisk samarbejde med folkene bag gennem alle år. Der er ingen glæde eller skadefryd hos os over, at Royal Metal Fest ikke længere eksisterer. Tværtimod. Det er rigtig ærgerligt. 

Tak for oplevelserne og minderne, Metal Royale!

Nedenfor kan hele pressemeddelelsen læses:

Den første festival afholdte vi i 2008. Siden da er der løbet meget vand under broen, og i år kunne vi, efter to års ufrivillig pause, åbne dørene for 13. gang. Det har, for alle, været to år med selerne spændt meget hårdt for. Allerede efter festivalen i 2019 havde den daværende bestyrelse gjort sig forberedelser og tanker til udgaven i 2020. Dette blev som bekendt ikke til noget, og vi har siden måtte sande, at det heller ikke i 2021 kunne lade sig gøre at stable årets metal-fest på benene i hjertet af Aarhus. Vi har som forening måtte gå meget igennem; noget som har sat os i en meget svær situation økonomisk og ikke mindst personligt.

På vegne af bestyrelsen, de frivillige, vores elskede publikummer og hele Aarhus’ kulturmiljø, vil jeg her ridse flere punkter op, som tilsammen udgør konklusionen, som I kan læse til sidst.

Samarbejde med tidligere bestyrelse:

I maj/juni 2020 afholdt den tidligere bestyrelse ekstraordinær generalforsamling, hvor 4 ud af 5 medlemmer valgte at gå af. Dette var et for stort skifte fra meget rutineret og homogen ledelse, til en ledelse som skulle overtage et stort arbejde, stable et fungerende samarbejde på benene, samtidig med, at det udadtil så uforandret ud.

Vi oplevede desværre også, at vores daværende formand måtte melde sig ud af foreningen grundet sygdom. Det efterlod os i en periode i et tomrum, hvor undertegnede som næstformand måtte tage over. I det hele taget har hele perioden fra stiftelsen af den nye bestyrelse frem til nu, været noget tumultarisk. Vi har manglet dyrebar viden og erfaring, for at kunne opretholde det niveau vi mener byen fortjener fra os som forening og festival. En del af forklaringen er også coronaen som har ramt os alle, og gjort det meget svært at drive festival på mange punkter.

Booking:

Cirka tre uger før festivalens start fik vi nys om, at vores tidligere booker, uden at fortælle os det, havde lukket en aftale med et stort og omkostningsrigt navn; heraf var halvdelen af beløbet betalt for længe siden. Desuden var der andre aftaler, hvor et band som ikke har optrådt, fik et depositum, og en tredje aftale med et mindre band. Alle ovennævnte eksempler blev vi oplyst om ca. tre uger før festivalen i 2022.

Hvad angår budgettets fastlæggelse, havde daværende booker fastlagt et noget højere budget end tidligere. Hertil undlod han at fortælle vores nuværende booker, at budgettet ikke kun var til bookings af bands, men også til betaling for hotelværelser.

Billetsalg:

Der blev i 2022 solgt markant flere billetter til lørdag (lige over dobbelt så mange sammenlignet med 2019). Til gengæld faldt antal solgte partoutbilletter med næsten 66%.

To års nedlukninger har forårsaget meget store prisstigninger på mange af de ting som driften af en festival kræver (prisstigninger som på ingen måder var mulige at forudse). Det drejer sig blandt andet om baggear til scenerne (lyd, lys mm.), busser til transportering af bands til og fra lufthavn, hotel mv. Coronaen har også spændt ben for vores muligheder for frit at booke bands som tidligere.

Samarbejds- og forretningsaftaler:

Generelt har det været meget svært at indgå de bedste aftaler pga. de omstændigheder vi alle blev budt Foreningen har da også i flere år haft givtige samarbejdsaftaler med de benyttede spillesteder, hvor vi har kunnet købe og videresælge øl og andre drikkevarer, som kom publikum til gode i form af en dåsebar, samt vores backstage catering til bands og frivillige. Pga. nye samarbejdsaftaler fra en af vores samarbejdspartnere, var det desværre ikke muligt at lave samme givtige aftale. Derfor måtte vi ty til en mindre favorabel aftale for at kunne levere service backstage.

En del af de penge vi får, kommer desuden fra salget i de enkelte barer. I og med, at vi ikke kunne få samme aftale med indkøb af dåser, opnåede vi derfor heller ikke samme indskud som normalt. Vi har også altid samarbejdet omkring lyd- og lys-udstyr, hvor prisen hele tiden har været fastlagt og til at regne med. Men som med så mange andre ting, har priserne her set en stor stigning, som vi blev bekendt med under afholdelse af festivalen.

Konklusion:

I tiden siden afholdelsen af festivalen i april har vi kæmpet for at holde skuden oven vande, men uden held. Derfor har vi over for vores kreditorer meddelt, at vi desværre går konkurs. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det har været ekstremt svært at komme med den melding. Derfor ønsker vi også at være så åbne over for jer som muligt, så I ved hvad der allerede er sket, samt hvad der kommer til at ske. Vi skylder i denne forbindelse en stor tak til Den Tunge Radio, hvor vi i en specialudgave af deres podcast fik mulighed for at give jer svar på en masse ting.

Vi går nu ind i en dialog med en advokat som skal behandle vores konkurs. Derefter er planen, at foreningen opløses. Vi er meget kede af det, da Aarhus er en fantastisk by med et fantastisk metalmiljø. Byen har brug for en festival til at binde byen endnu bedre sammen. Men for nu er det desværre et farvel og tak for alt fra Metal Royale!

-XTD5165-66-1523469299.jpg