Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

"Det bliver simpelthen suverænt"

Populær
Updated
KD_copenhell_2016

På lørdag gæster King Diamond K.B. Hallen med sit største indendørsshow nogensinde i Danmark. Vi har talt med den danske legende om, hvad showet byder på af uhyggelige indslag, nyt materiale og hvordan det går med indspilningen af den nye plade.

Kunstner
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen (Copenhell, 2016)

”Jeg kan godt love dig for, at der kommer en stor nyhed på torsdag.”

Det er tirsdag formiddag i Dallas, Texas, hvor King Diamond, alias Kim Bendix Petersen, har boet i over 25 år, da den 63-årige legende stikker os et opkald via Skype for at tale om King Diamonds kommende koncert i K.B. Hallen.

King Diamond siger ”stor nyhed” på en måde, så der ikke er tvivl om, at noget stort vitterligt er på vej. To dage efter vi taler med den danske legende, viser den store nyhed sig at være sensationen om Mercyful Fates genforening på Copenhell 2020. Nyheden går verden rundt.

Sidst vi talte med den verdenskendte dansker var netop i forbindelse med hans comeback i Danmark på Copenhell i 2013. Her udelukkede King Diamond ikke, at Mercyful Fate måske igen så dagens lys i fremtiden, men han var helt klar i mælet i forhold til prioriteterne.

”Jeg ofrer ikke noget King Diamond for Mercyful Fate, det kommer aldrig nogensinde på tale,” sagde King Diamond i 2013.

Men meget er sket i løbet af de seneste seks år. King Diamonds tidligere selskab, Massacre Records, som King Diamond ikke ville arbejde sammen med, sidder ikke længere på rettighederne til Mercyful Fate i Europa. Alle rettighederne til Mercyful Fate er i dag samlet under Metal Blade Records, som King Diamond også selv er i stald hos.

Sidste år indgik King Diamond også en aftale med det store heavy metal-management 5B, hvis liste over klienter blandt andre tæller Slipknot, Megadeth og … Mercyful Fate, har man længe kunnet se på 5B’s hjemmeside. Rygterne om Mercyful Fate på næste års Copenhell har også længe svirret i undergrunden, så nyheden kom ikke just som den store overraskelse.

King Diamond teasede også selv nyheden på festivalen Rock Fest i Barcelona i begyndelsen af juli, da han til koncerten optrådte iført den ansigtsmaling, han benyttede med Mercyful Fate sidst i 1990’erne – det er netop den periodes lineup, som Mercyful Fate bliver gendannet i til næste sommer.

Kommer med kæmpe produktion
Men før vi igen ser danskeren vende tilbage på Copenhell, ser vi ham stå i K.B. Hallen til det, der bliver karrierens største indendørskoncert nogensinde i Danmark.

King Diamond spillede i den gamle K.B. Hal i 1990, hvor der var udsolgt med 3.000 gæster. Den nybyggede sportshal på Frederiksberg rummer i dag plads til 4.500 gæster, og der er efter sigende tæt på at være udsolgt, så det er med at få købt billet, hvis man ikke vil gå glip af en af årets helt store koncertoplevelser.

Lige så sympatisk King Diamond er at tale med, lige så fascinerende er det at tale med perfektionisten King Diamond. Hans passion for musikken synes umættelig, og jo længere ind i samtalen, man kommer med ham, des mere står det klart, at King Diamond som univers er et uendeligt livsværk.
 ”Jeg har aldrig haft så travlt i mit liv, som jeg har nu. For det meste har jeg aldrig tid til en skid. Jeg arbejder altid på det her,” forklarer King Diamond, der, siden vi talte med ham sidst i 2013, nu også har fået sønnen Byron i sit liv.

Efter så mange år, hvorfor er det så først nu, bandet har fået et stort management på?

”Da vi indgik aftalen med 5B, var det blandt andet for ikke at skulle sidde med alt det praktiske selv. Jeg kan sgu ikke længere sidde med 80 siders royaltyafregninger hvert kvartal, hvis jeg også skal kunne skrive musik. Men vi har altid gjort tingene selv, og det er ikke lige sådan bare at slippe det hele, men det er godt på vej.”

[Med ”vi” mener King Diamond ham selv, guitaristen Andy LaRocque og manager Ole Bang, der sammen ejer firmaet Diamond Entertainment, som driver King Diamonds aktiviteter.]

”5B troede ikke helt på, vi var kommet så langt her af os selv. Det er vi, men før eller siden kommer der også et punkt, hvor man bare ikke kan nå længere selv. Så det er også en af grundene til, at vi indgik den her aftale med 5B, som begge parter var tilfredse med. 5B laver også PR og marketing, så hele King Diamond er kommet op på et helt nyt niveau.”

Sommerturneen startede på Hellfest, der er samme weekend som Copenhell. Det kom bag på en del fans, King Diamond ikke spillede Copenhell i år?

”Der var ikke plads på Copenhell i år. Sweden Rock Festival og Wacken Open Air var også booket op. Det er jo klart, at når Kiss og Slayer kommer forbi og giver deres sidste koncerter, så prioriteres det. Men jeg havde det sådan, at vi kan sgu ikke bare køre forbi Danmark og Sverige. Så vi må sgu da lave noget selv, så længe det bare ligger i forbindelse med de andre festivaler, vi så spiller på. Og Copenhells chefbooker Jeppe Nissen er jo så cool, så han var bare, lad os gøre det.”

”Og så lige i K.B. Hallen, hvor jeg så min allerførste koncert. Det var Grand Funk Railroad med Mott the Hoople som opvarmning i 1971. Og så har jeg jo siden set alt, hvad der har rørt sig derinde. Metallica, Judas Priest, Uriah Heep, Deep Purple, Black Sabbath og Slade. Så det er fedt, det kunne lade sig gøre i K.B. Hallen. Det bliver simpelthen suverænt.”

Speaking of Judas Priest. Der var for nylig et billede på King Diamonds Instagram, hvor du står med Rob Halford?

”Jeg mødte Halford her for nylig, da Judas Priest spillede sammen med Uriah Heep som opvarming. Det var længe siden, og han var supercool som altid. Det var meget fedt, han sagde: ’Vi to har jo altid holdt øje med hinandens karrierer.’ Og så udbrød han lige pludselig: ’We gotta go fucking tour together’. Der kom så et billede ud på de sociale medier, og folk kommenterede, at det ville de sgu gerne rejse langt for at se.”

Fortæl om det nye show. Klip på YouTube fra sommerens koncerter viser, at showet starter med, at du ligger i en seng på Sct. Lucifer’s Hospital og bliver kørt ind i en celle nummer 9. Det er relateret til den nye plade, ’The Institute’?

”’The Institute’ er en historie, der kommer til at køre over to plader. Det har noget med sindssygeanstalter i 1920’erne at gøre. Sct. Lucifer's Hospital, også kendt som The Institute, er i en sideløbende verden, som jeg er blevet suget over i. Det skulle ikke have været sket, men der var en portal mellem to verdener, som ikke skullet have været åben.”

”Der, hvor det sker i historien, er et sted, der hedder Sct. Lucifer’s Church. Det er faktisk en rigtig ruin, som jeg bor tæt på og ofte går rundt i. Det er det fedeste sted at gå hen og slappe af ved. Men det er dernede, at den opdigtede portal findes, som jeg bliver suget over i.”

Sidst fortalte du om den voldsomme triple bypass-operation du gennemgik i 2010, og hvor du var klinisk død undervejs. Er historien baseret på dine oplevelser?

”Meget af det, jeg oplever her, har noget at gøre med det, jeg oplevede på hospitalet dengang, hvor jeg var død. Men det er ikke en fortælling om, hvad der skete med mig overhovedet, men der er en masse af de følelser og ting og sager inddraget i historien. Efter jeg kom hjem fra hospitalet, gik jeg i et par måneder, og følte, jeg ikke rigtigt hørte til her. Jeg kan ikke rigtigt beskrive det. Det var så fucking weird.”

”Den bedste måde at forklare det på er, at hvis du ligger for døden, om det så er et biluheld eller hjertestop, så ryger du på Sct. Lucifer’s Hospital. Og det sker altid ved, at du hører nogle tordenskrald, som man hører i introen på pladen, og som vi bruger i starten af koncerterne. De tordenskrald er faktisk optaget lige her ude foran mit vindue, hvor jeg bor. De lyder stinknede fedt!”

”Men det, der sker derovre på The Institute er, at du måske får en chance for at komme tilbage. Men først bliver du testet. De skal findes sandheden om dig. Og om du kan få en chance mere. Men hvis ikke du består, så bliver du sendt i en celle, der hedder cell number 9.”

Som er den celledør, vi ser dig komme igennem på scenen?

”Nemlig. Vi har flyttet vores trommesæt op på anden sal. Og så er der celledøren nedenunder, som er en kopi af en rigtig celledør fra et gammelt sindssygehospital. Der er også alle mulige detaljer med blodige håndaftryk og alt muligt fedt med nogle tegninger på anden sal."

"Scenen er virkelig kommet til at se fantastisk ud. Det hele er bygget i rigtigt materiale. Ikke bare sådan noget stof, der er klistret op. Dem, der byggede væggene, var nogle i Danmark, og de syntes, det var pisseuhyggeligt. Der kommer også en tredje sal, jeg bevæger mig op på. Der er langt ned, kan jeg godt sige dig.”

Du spiller et nyt nummer, ’Masquerade of Madness’. Her ser man en skuespiller med en creepy maske på?

”Vores skuespiller Jody har ganske rigtig den her maske på under ’Masquerade of Madness’, som er en kopi af en meget gammel maske, der blev brugt på sindssygeanstalter. Jody portrætterer en 12-årig pige, Spider Lily, når hun har den her maske på. Og hun har den på, når lægerne siger: ’Vi kan ikke holde ud at se på dit sure fjæs hele tiden. Hvis ikke du kan gøre det bedre, ryger du ned i celle nummer 9.’”


(Tv: King Diamond foran cell number 9 i Barcelona den 4. juli. Bemærk den særlige ansigtsmaling fra Mercyful Fate-perioden. Th: Det nye show er bygget op med utroligt mange detaljer. Fotos: King Diamond Instragram.)

I introen hører man lægen Doktor Wilson blive kaldt til modtagelse. Er han skurken i det her horrorshow?

”I ’Masquerade of Madness’ synger jeg: ’There is a girl in misery and in sanity’. Altså ’insanity’ i to ord, som man vil kunne læse i teksten, når pladen udkommer. Det handler i virkeligheden om, at lægerne er de egentlige sindssyge og patienterne de raske. På The Institute er tortur den bedste måde at få sandhederne frem på. Vi kommer også til at torturere en nonne på scenen. Ikke denne her gang, men det kommer på senere, når det nummer er indspillet.”

Så når ’Masquerade of Madness’ er det eneste nye nummer, I spiller fra ’The Institute’, er det, fordi I ikke er færdige med at indspille pladen endnu?

”’Masquerade of Madness’ er faktisk ikke indspillet helt færdigt i studiet endnu. Alle vokalerne er lavet færdig, Andys guitar og hans soloer er. Men de rigtige trommer er ikke på endnu. Den 2. november drager vi på ’The Institute Tour’ i Nordamerika. Titelnummeret fra pladen kommer til at blive spillet under den turné. Her kommer der også et treminutters-nummer der hedder ’Voltage’, som er sådan et slags rendyrket horrorklip. Når vi færdige med den amerikanske turné, kommer vi til at køre helt hårdt for at få pladen lavet færdig. Men showet er lavet færdigt. Næsten. Der kommer nogle ting på i København, som ikke var med her på sidste runde af festivalshows. Sætlisten bliver også en smule anderledes.”

’Masquerade of Madness’ lyder i hvert fald til, at pladen bliver lovende. Hvad kan fans generelt forvente?

”Det bliver meget råt. Det bliver typisk gammeldags King Diamond. Indstillingen i gamle dage var, at der ikke var noget, der hed leadvokaler og backingvokaler. Sådan er det igen. Det er altsammen leadvokaler. Og selvom vi spiller ’Masquerade of Madness’ live, og det ikke er indspillet færdigt endnu, så kører det pissegodt. Folk kan virkelig godt lide det. Det kommer publikum også til i K.B. Hallen. Stay heavy!"


(Tv: King Diamond i selskab med Emperor på Hellfest i Frankrig i juni. Emperor har tidligere indspillet Mercyful Fates klassiker 'Gypsy' i en fremragende version. Th: King Diamond mødte for nylig Judas Priests Rob Halford, der udbrød: "We gotta go fucking tour together!". Fotos: Emperor og King Diamond Instragram.)


(King Diamond på Hellfest, hvor der var verdenspremiere på det nye nummer 'Masquerade of Madness.)