Gammel vin på nye flasker

Gammel vin på nye flasker
De tyske speed/thrash-mestre har kun delvist held med at genudgive et legendarisk 1990’er show i ny indpakning. På opfordring fra mange fans har Mille og co. valgt at kigge nærmere på optagelserne fra et legendarisk show i Østberlin, kort tid efter murens fald. Et show, hvor stemningen var helt speciel, og et show som mange ”østtyskere” husker med særlig nostalgi, fordi det var deres første rigtige mulighed for en stor metalkoncert.

Showet har tidligere været ude på vhs, men nu er lyd og billeder forsøgt renoveret og nu kommer hele molevitten på dvd sammen med Kreators mini-horror film ”Hallucinative Comas”, der oprindeligt udkom i forbindelse med albummet ”Coma of Souls”.

Liveshowet først: billederne kan der ikke gøres så meget ved, så det ligner stadig noget, der har næsten 20 år på bagen. Men der blev heldigvis benyttet mange kameraer, og der klippes heftigt så forskellen til i dag, er dog ikke så markant. Irriterende er det dog, at kameraet på trommeslageren ikke flyttes, så man føler man ser de samme klip igen og igen, hver gang manden med det kiksede svenskergarn er i spot.

Lyden til gengæld, udgør hele forklaringen på hvorfor dette skal ud til mere end nostalgiske fans, der var til stede. Her er sket et løft, der giver en god klar lyd, uden at der er gået på kompromis med lyden af tysker-thrash anno 1990. Trommerne savner lidt detaljer i alt, hvad der hedder bækkener, men lilletrommer og stortrommer træder fint igennem, og det er egentlig nok til den her gang smadder-thrash.

Et problem med lyden er dog, at sammenholdt med billederne virker det en anelse utroværdigt af og til. Man tænker lidt ”den klang på den akkord er alt for klar i lyden i forhold til det jeg ser”. Men det er der råd for: showets lydside er nemlig også med cd, så her kan man i sit indre forestille sig showet præcis, som man finder det autentisk.

Murens fald og amatør horror
Efter koncertdelen på dvd’en følger en kort dokumentar om koncerten og tiden lige efter murens fald for metaltilhængere. Dette er ganske interessant, men som ofte set før på metal-dvd’er, så er der ikke kælet for lyd og billeder her. Det er low-budget. En stor del af det foregår på tysk, og er man ikke hjemme på det sprog, er der undertekster på engelsk, men disse er ufuldstændige, og bringer kun det absolut centrale i det, der bliver sagt.

”Hallucinative Comas – Director’s Cut” er en rimelig amatør-agtig horrorfilm, der er bygget op med små klip fra en gal videnskabsmand/læge og 4 videoer, hvor Kreator trykker den godt af. Interessant for et hurtigt grin og et lyt til Kreators fede sange. For alt andet: uinteressant.

Alt i alt bør man være hårdkogt Kreator fan – eller i hvert fald stor thrash/speed metal fan – for her 18 år efter virker de 15 sange, bandet fyrede af i Berlin lettere ensformige. Bedst er klassikerne som bandet stadig fyrer af i dag, og de rykkede bestemt ikke mindre dengang.

At Pulse of Kapitulation: Live in East Berlin 1990
3