Når døden fester
Updated
Sild og snaps eller masser af dødsmetal – The Rock viste svaret! På trods af julefrokostsæsonens indtræden var fremmødet alligevel pænt til Copenhagen Death Fest, der i år bød på fire bands, der vel næppe overraskende alle spillede brutal dødsmetal. Isoleret set kunne man godt have ønsket, at de enkelte bands havde fået længere spilletid, men i længden var det nok fornuftigt for ikke at køre sur i dødsmetallen.
Æren af at åbne festen havde københavnske Eciton fået. Måske ikke superkendt for alle, men gruppen tæller blandt andet trommemonsteret Jesper Frost (ex-Iniquity) og guitarist Thomas Berg, der i sin tid spillede i Jeel (JegErEnLampe). Der blev eksekveret mange fede riffs og masser af heftig trommetæskning. Vokalen bragede ikke så meget igennem, men det kunne da høres at det var en udmærket dyb growlen, der undslap frontmanden.
Der var ikke rigtigt gang i publikum endnu og bandet var, bortset fra hurtigere hænder på instrumenternes gribebræt, heller ikke rigtigt aktive. Superoriginalt skal bandet ikke kaldes, men det var en god, solid og veludført standarddød på godt og ondt.
Bedst til groove
Thorium stod klar kort efter og servede et sæt primært baseret på ”Feral Creation”-skiven. Fornuftigt valg, men et par ældre klassikere havde heldigvis også fundet vej ind i sættet. Det rykkede som det skulle – Thorium har en lidt anden trommestil end aftenens andre bands.
Nikolaj Borg er mere rocket, hvilket gør at de groovy riffs svinger rigtigt godt. Til gengæld mestrede han ikke helt de stykker, hvor bandet prøvede at være typisk smadderdød, i hvert fald blev tempoet ikke holdt lige godt her.
Næste band har som Eciton også rødder i Iniquity, som forsanger/bassist Martin Rosendahl også har været inden over. Men han har altid holdt fast i sit Corpus Mortale, som publikum tog vel imod med mosh-pit og formentlig ømme nakker til at supplere søndagstømmermændene med. På trods af kun 4 uger i folden klarede den nye leadguitarist og bandet sig godt igennem en koncert med masser af brutalitet.
Gasmasker og variation
Med ”Funeral Phantoms” har Exmortem fået masser af ros fra presse og fans, og bandet er selvklart også meget glade for albummet, så at sættet overvejende bestod af sange herfra overraskede ikke.
Bandet lagde meget teatralsk ud med Simon iført gasmaske med indlagt mikrofon. Det så skidefedt ud og betød intet for kvaliteten af hans supergrowls. Men masken røg dog hurtigt af – man kan vel også godt forestille sig, at den ikke er så behagelig i længden, når der skal tærskes dødsmetal.
Og det skulle der. Både band og publikum var fyr og flamme for at gå amok. Udover crowdpleaseren i ”Black Opium” fik man også den hurtige ”Bitter Discipline” fra den forrige skive, der også smed ”Black Walls of Misery” af sig denne aften.
Absolut et gennemført show fra Exmortem. Med den seneste tunge og meget mørke skive har gutterne opnået det som et par af de andre optrædende denne aften savnede: variation.
Æren af at åbne festen havde københavnske Eciton fået. Måske ikke superkendt for alle, men gruppen tæller blandt andet trommemonsteret Jesper Frost (ex-Iniquity) og guitarist Thomas Berg, der i sin tid spillede i Jeel (JegErEnLampe). Der blev eksekveret mange fede riffs og masser af heftig trommetæskning. Vokalen bragede ikke så meget igennem, men det kunne da høres at det var en udmærket dyb growlen, der undslap frontmanden.
Der var ikke rigtigt gang i publikum endnu og bandet var, bortset fra hurtigere hænder på instrumenternes gribebræt, heller ikke rigtigt aktive. Superoriginalt skal bandet ikke kaldes, men det var en god, solid og veludført standarddød på godt og ondt.
Bedst til groove
Thorium stod klar kort efter og servede et sæt primært baseret på ”Feral Creation”-skiven. Fornuftigt valg, men et par ældre klassikere havde heldigvis også fundet vej ind i sættet. Det rykkede som det skulle – Thorium har en lidt anden trommestil end aftenens andre bands.
Nikolaj Borg er mere rocket, hvilket gør at de groovy riffs svinger rigtigt godt. Til gengæld mestrede han ikke helt de stykker, hvor bandet prøvede at være typisk smadderdød, i hvert fald blev tempoet ikke holdt lige godt her.
Næste band har som Eciton også rødder i Iniquity, som forsanger/bassist Martin Rosendahl også har været inden over. Men han har altid holdt fast i sit Corpus Mortale, som publikum tog vel imod med mosh-pit og formentlig ømme nakker til at supplere søndagstømmermændene med. På trods af kun 4 uger i folden klarede den nye leadguitarist og bandet sig godt igennem en koncert med masser af brutalitet.
Gasmasker og variation
Med ”Funeral Phantoms” har Exmortem fået masser af ros fra presse og fans, og bandet er selvklart også meget glade for albummet, så at sættet overvejende bestod af sange herfra overraskede ikke.
Bandet lagde meget teatralsk ud med Simon iført gasmaske med indlagt mikrofon. Det så skidefedt ud og betød intet for kvaliteten af hans supergrowls. Men masken røg dog hurtigt af – man kan vel også godt forestille sig, at den ikke er så behagelig i længden, når der skal tærskes dødsmetal.
Og det skulle der. Både band og publikum var fyr og flamme for at gå amok. Udover crowdpleaseren i ”Black Opium” fik man også den hurtige ”Bitter Discipline” fra den forrige skive, der også smed ”Black Walls of Misery” af sig denne aften.
Absolut et gennemført show fra Exmortem. Med den seneste tunge og meget mørke skive har gutterne opnået det som et par af de andre optrædende denne aften savnede: variation.
Kunstner
Spillested
Genre
Koncertarrangør
Forfatter