_XTJ8015
_XTJ8021
_XTJ7947

Det var anden gang, at det semi-legendariske NWOBHM-band Angel Witch gæstede Metal Magic Festival. Og mon ikke det også blev sidste gang efter en noget haltende optræden.

12-07-2019
2

Det kan nok være, at Angel Witchs første album af samme navn fra 1980 fortsat står som en milesten for mange fans af New Wave Of British Heavy Metal. Men igennem mere end 30 år er det kun sanger og guitarist Kevin Heybourne, der har været tilbage i bandet fra den oprindelige besætning, og det er svært at få øje på mange lyspunkter i bandets historie efter debuten. Selv fra bandets ”comeback”-album fra 2012, der udkom 26 år efter forgængeren, er der udover Haybourne kun bassisten Will Palmer tilbage.

Koncerten på årets Metal Magic Festival viste desværre ikke, at bandet stadig har særlig stor relevans i 2019. De nyere sange er ikke særligt gode, og Haybournes vokal er ældet og svag. Hvor Haybourne synes træt og slidt, så forsøger de nyere medlemmer at sætte lidt kraft i musikken, men det lykkedes ikke rigtigt at komme ud over scenekanten i Fredericia, hvor der ellers blev taget godt imod bandet.

Såvel materialet som fremførelsen af det viste desværre med al tydelighed, hvorfor Angel Witch ikke er blandt den håndfuld NWOBHM bands, der fortsat kører i limousiner og optræder på de store scener verden rundt, men i stedet med tage til takke med de små festivaler og koncertsteder.

Sangen!
Det var først i allersidste sang, som naturligvis var signatursangen ’Angel Witch’ at der for alvor kom gang i løjerne. Men det er da bestemt også en klassiker, som man skal være mere end almindeligt sur for ikke at få lyst til skråle med på. Så det gjorde vi! Men selv denne sang kunne ikke viske fornemmelsen af en samlet set halvsløj optræden væk, desværre.

Det virker ikke sandsynligt, at Angel Witch har mere at tilbyde metalverden. Måske skulle Haybourne aldrig havet ”gendannet” bandet. Nogle gange skal legender ikke genopstå, hvis legendestatussen skal bevares – også selvom det i Angel Witchs tilfælde vel kun er en status som semi-legender.