Copenhell 2015: Skræmmende intenst
Copenhell 2015: Skræmmende intenst
Copenhell 2015: Skræmmende intenst

Ved deres første besøg på dansk grund viste Primordial, at de er hele hypen værd.

19-06-2015
5

Som enkelte faste læsere af Devilution måske har bemærket, har sitets selvudråbte ideologisk ansvarlige gjort sit for at hype irske Primordial og deres koncert på Copenhell til at være årets kulturelle begivenhed. Og da et ordentligt menneske selvfølgelig ønsker at få andre ned med nakken, var håbet om en fuser måske gemt et eller andet sted – selvom seneste udgivelse ’Where Greater Men Have Fallen’ hørte til blandt sidste års bedste skiver.

Desværre gik ikke mange øjeblikke af indledningen med ovennævntes formidable titelnummer, før det stod klart, at irerne havde tænkt sig at nedlægge Hades-scenen fredag aften. Den let folkemusikinspirerede metal behøvede ikke engang en særligt god lyd for at virke både nærværende og tranceskabende.

Primordials vigtigste kort er selvfølgelig, at de skriver gode sange, men forsanger Alan Averills rolle som teatralsk indpisker betyder lige så meget. På en gang en klassisk showmand af den slags, som kan få selv bagerste række til at føle sig inddraget, og så alligevel så meget mere end det. Et konstant skift mellem rockpositur og så en manisk, næsten aggressiv attitude, som lod til at komme fra et sted dybt inde i en plaget mand, gjorde koncerten til en både skræmmende og forførende intens oplevelse.

Dertil hører også en solid trumf i form af gode sange og store melodier. Både de tunge, atmosfæriske guitarflader, som gemmer på noget storladent, og så dynamiske metalliske midttemposkæringer med store omkvæd – som skabt til både intime koncerter og de store scener.

Den vigtigste grund til, at Primordial fik det til at gå op i en højere enhed, var dog indlevelsen. Det er muligt, at bandet kan levere en lige så overbevisende koncert hver aften via en professionel indstilling, men måden, det blev gjort på, virkede så ægte, at en mulig illusion om, at denne aften, også for irerne, var noget særligt, blev opretholdt sættet igennem.