9. Todos Os Santos
10. Alma Mater
11. Full Moon Madness

Jacob Dinesen (arkiv)
4

Det er et prominent supportband, som Cradle of Filth har taget med på europaturné denne gang.

Portugisiske Moonspell er med 25 år på bagen og med 11 album i bagagen ikke det typiske supportband. Bandets gothic metal krydret med black og symfoniske elementer står egentlig ret godt sammen med Cradle of Filths noget hurtigere black metal.

Moonspell udgav i 2017 albummet ’1755’, og det var især fra dette album, at aftenens sange var hentet. ’1755’ er et konceptalbum om det store jordskælv, der ramte Lissabon dette år. Albummet er udelukkende sunget på portugisisk. ’1755’ har måske ikke givet Moonspell den rygvind, som bandet havde håbet på, da det salgsmæssigt har været det dårligste album for bandet i mange år. Men bandet tror åbenbart alligevel på materialet, for op mod halvdelen af sange i sættet var taget fra ’1755’.

Desværre stod forsanger Fernando Ribeiro lidt svagt i lydbilledet og havde svært ved at trænge igennem den tunge musik fra guitar, bas, trommer, keyboard og det indspillede kor, som bragede igennem på de fleste sange. Naturligvis blev der også plads til gamle kendinge, hvor bandet blandt andet spillede ’Scorpion Flower’ fra ’Night Eternal’ fra 2008. Sangen er en duet, hvor det på albummet er Anneke van Giersbergen, der synger den kvindelige vokal. På turen med Cradle of Filth har Moonspell lånt Cradle of Filths Lindsay Schoolcraft. Det var nu ikke en helt vellykket version. Også i denne sang havde vokalen svært ved at trænge igennem bandets bastante lyd.

Det kan nok være, at Cradle of Filths seneste album – ‘Cryptoriana – The Seductiveness of Decay’ fra 2017 ifølge vores anmelder ikke var blandt bandets bedste. Men på livefronten er der ikke svagheder at spore. Det var et veloplagt Cradle of Filth, der gav en fortættet koncert i Odense.

Dani Filth har forud for udgivelsen af ‘Cryptoriana – The Seductiveness of Decay’ igen skiftet voldsomt ud i besætningen i bandet, hvor der er kommet to nye guitarister ind i form af Richard Shaw og Marek 'Ashok' Šmerda. Samtidig er der også ny keyboardspiller/kvindelig vokal ved Lindsay Schoolcraft. De nye har dog nu efterhånden været med 3-4 år, og bandet er blevet virkeligt sammenspillet. Det er et godt hold, som Cradle of Filth har for nuværende.

Dani Filth himself ser heller ikke ud til at lade sig tynge af, at han efterhånden har stået i forgrunden for bandet i 27 år. Han ligner stadig en blanding af en utilpasset skoledreng og en hobbit, når han hopper op og ned på scenen.

Musikken er stram, og alt sidder præcist. Det er hurtigt, men afvekslende, og lyden er knivskarp: Intet drukner i effekterne, og de symfoniske elementer giver instrumenternes piskende black metal et forrygende modspil. I den forbindelse er Lindsey Schoolcraft en mere end fornuftig erstatning for forgængeren Caroline Campbell. Schoolcrafts keyboards sidder perfekt i musikken, og hun synger formidabelt, hvor hendes vokal ofte ligger i et højere leje end Campbells.

Det kan godt være, at Cradle of Filth har kaldt den igangværende turné for ’Cryptoriana World Tour’, men det blev nu ikke til særligt mange sange fra det seneste album. Kun ’Heartbreak and Séance’ og ‘You Will Know the Lion by His Claw’ har de fundet plads til i sættet. Men Cradle of Filth har jo også en lang række af album at tage fra, og der blev da også spillet sange fra det meste af bandets bagkatalog.

Måske har Cradle of Filths popularitet toppet. Men der var nu et pænt fremmøde på Posten i Odense, hvor der dog givetvis også var flere, der var kommet for at opleve Moonspell. Men selv om Cradle of Filth ikke længere er den nye stjerne inden for black metal, så kan man roligt snøre støvlerne og finde læderfrakken frem fra skabet, nå bandet giver koncert i nærheden.

Cradle of Filth er bestemt fortsat værd at opleve live.