6. Mother Kali
7. Staring At The Werewolf Corps
8. Sanity Hits A (Perfect) Zero
9. Laudanum Skull
10. The Great And Secret Show
2

Hvis man forvilder sig til at læse en anmeldelse af pladen 'The Great and Secret Show' med Devilment, er der en stor sandsynlighed for, at det er, fordi man har hørt Cradle of Filth og derfor kender Devilments forsangers evner ved mikrofonen.

I 2011 var Cradle of Filth ikke længere nok for Dani Filth, og han måtte have afløb for sine kunstneriske ambitioner, der af indlysende årsager ikke kunne forenes med den musikalske krog, som Cradle of Filth for flere år siden fik malet sig selv op i på godt og ondt. Devilment tog form sammen med guitarist Daniel Finch, og efter lidt omrokering på de andre pladser blev bandet fuldendt med lokale musikere. Omkring maj 2013 blev det så alvor, og de begyndte at øve på materialet, som vi finder her på debutpladen 'The Great and Secret Show', der stilmæssigt er langt fra førnævnte band. Der er dog én ting, der binder det sammen. Stemmen.

Dani Filth har en vokal, som er letgenkendelig. Unik er et stort ord at bruge om stemmebånd, men Dani Filth er utvivlsomt en af dem, hvis stemme er nemmere at pege ud end din gennemsnitlige growler. Det betyder, at hvis man ikke bryder sig om Cradle of Filth af selvsamme årsag, vil Devilments debutplade nok heller ikke appellere til én.

Her kan du høre nummeret 'Even Your Blood Group Rejects Me', der har et udmærket riff, men som bliver overgået i tyngde af andre numre på pladen.

">

Musikken er nemlig markant anderledes. Det er ikke den gotiske og vampyrromantiske variant af black metal, som Cradle Of Filth har sat sig på. Det er mere en blanding af klassisk heavy metal, hvor der er elementer af industrial og thrash inde over. Det er en plade, der bæres af melodiske guitarer og så den stemme, som det kan være svært ikke at fokusere på.

Det pudsige for denne plade er faktisk, at den bliver bedre, som man kommer ind i den. Selvom de første sange har nogle ganske udmærkede riffs, så er det faktisk først, når afspilleren er blevet varm med pladen kørende, at den åbner sig og viser sig fra sin bedste side.

Det ved Devilment også godt, hvorfor nummeret 'Mother Kali', der netop ligger i pladens anden halvdel, blev smidt som smagsprøve for et par måneder siden. Her kan du følge teksterne på pladeselskabets lyrikvideo, som det så moderne hedder, når band og pladeselskab undlader at bruge tid og energi på at stykke en video sammen, men bare vil have musikken ud så hurtigt som muligt. Den starter dejlig mellemøstligt, men det varer kun i ganske få sekunder, før den traditionelle heavy tager over og guider dig gennem en af pladens bedre numre.

Pladen er produceret af Scott Atkins, der før har drejet på knapper for Behemoth, Amon Amarth, Gama Bomb og... Cradle of Filth. Så produceren er en bekendt af Dani Filth, hvorfor Devilment har været sikre på at få et resultat, der i hvert fald ikke er så langt fra hovedbandet, at det man forhindres i at få et par fans fra den lejr.

'The Great and Secret Show' bliver dog nok alligevel mere hemmeligt end stort. Selvom pladen har sine momenter og melodisk gode indslag, så er det ikke umiddelbart en langtidsholdbar sag. Den vil få en del eksponering takket være forsangerens virke i hovedbandet og et stort pladeselskab, der allerede har sendt dem på turne med Lacuna Coil og Motionless in White, der ikke overraskende fokuserer mest på Italien, Tyskland og England. Det tætteste, denne pakke kommer Danmark, er således Hamburg d. 12. november 2014, hvor de spiller på Gruenspan. Spørgsmålet er, om det er værd at køre efter.