Bandet er bedre end materialet
Bandet er bedre end materialet

Valient Thorr er et af de mest forrygende live-bands, og det beviste de igen på Beta i torsdags, der var en fest for fans. Og udmærket for de mere beherskede tilbedere.

25-07-2013
3

Valient Thorr er sådan et band, der ser helt rigtigt ud til den musik, de spiller. Stort skæg, runde maver, overlegen attitude, og instrumenter, der ser ud til at være klistret på de svedige kroppe.

Med sig på Amagers fine spillested Beta havde de torsdag en god flok af Thorriors til at udfylde de forreste rækker og sikre en intens fest - en næsten uundgåelig ting i selskab med Valient Thorr. Oven i det kom en fremragende lyd, der i den grad gjorde det muligt at glæde sig over, at bandet er en af den slags, som lever på landevejen og derfor er mere end godt sammenspillet.

Omstændighederne i orden

Alle nødvendige faktorer pegede altså i retning af en god koncert, og det, som gjorde forskellen for, om man oplevede den som middel eller fremragende, var, om man syntes om bandets materiale eller ej. Denne anmelder hører nemlig til sidstnævnte gruppe, og så føles en aften i selskab med Valient Thorr om ikke langtrukken, så i hvert fald præget af en del gentagelser. Alt for mange sange er, uden at være ringe, skåret over præcis samme skabelon, samme tempo, samme intensitet, og skiller sig derfor sjældent ud i nævneværdig grad.

Så afgjort underholdende og en fornøjelse at se på, og derfor har anmelderen tidligere givet høje karakterer til bandet, fordi det er umådeligt medrivende at overvære (eller deltage i på forreste række). Dertil hører en overflod af energi, og det er naturligvis med til at gøre oplevelsen betydeligt bedre. Det var ikke uden grund, at et tætpakket Beta emmede af sved, og at lugten af varme kroppe hang i lokalet, og at publikum hang halvvejs inde over scenen i et forsøg på at blive ét med bandet. Fuldstændigt kaotisk og meget betagende.

Det band er simpelthen formidabelt til at spille live, og derfor kan det ærgre, at de ikke har nok formidable sange. Medmindre man er fuldstændigt inde i materialet, kørte man lidt død i torsdagens optræden på Beta, og det er i den grad en skam, at noget, der kan være så vildt, skal ende omkring middel.