5. Black Echo
6. The Great Wandering
7. Man Slayer
8. Dragonlord
Kent Kirkegaard Jensen
4

Katla var i julehumør, da de gæstede Aalborg lige før jul. Med spilleglæde og en bandbulle mod kirken gjorde de, som de altid gør live, og krydrede det med en løssluppen stemning, der gav genlyd ud i salen.

Først skulle vi dog varmes op af lokale Trippelgänger. Det er også doom, så det driver af væggene. Der er klare noter af Black Sabbath, og den tunge Rickenbacker-bas buldrer langsomme sange som ’Witchcraft’, der også har en smule NWOBHM over sig. Der er også lidt blues på ’Dead or Alive’, og ’Ride’ er nærmest rockabilly med noget Motörhead over sig, før de trækker tempoet helt ud og går i doom. Med lidt skift af guitar og bas undervejs knokler Trippelgänger godt på og har faktisk en udmærket lyd. Passede opvarmning denne aften og spændende bekendtskab.

Katla kender vi efterhånden ret godt. Sidst, vi anmeldte dem live var i Ungdomshuset tidligere i december og i sommers på Copenhell, hvor vi kvitterede med topkarakter for et flot show. Omstændighederne denne aften i Aalborg er noget anderledes. Der er ikke tusindvis af festglade festivaldeltagere i en sommernat, men derimod et tæt pakket 1000Fryd, intime rammer og en mørk decembernat lige inden juleaften. Og publikum er klar!

Der bliver headbanget fra første anslag i ’Warmongering’, og trommeslager Rasmus Bang fortæller, at ’Satan’ er blevet skrevet i en lortebunker i Nordvest. Københavnerne lægger ikke skjul på, at de er glade for at være i Aalborg, og Bang straffer trommerne hårdt. Med sig denne aften har de også ’Black Echo’ fra deres seneste split ’Overdoser’, de har lavet med Czar. En lille julegave til de fremmødte.

Og sådan buldrer trioen sig igennem sange som ’Warcries’ og ’The Great Wandering’, før de proklamerer, at de vil se crowdsurfing på ’Man Slayer’. Og så bliver der surfet til den store guldmedalje. Udfordringen med den disciplin på et spillested som 1000Fryd er, at der er større risiko for at banke hovedet mod loftet end at blive tabt af publikum. Så begge dele skete selvfølgelig. Til stor moro for samtlige involverede.

Førnævnte trommeslager Rasmus Bang er da heller ikke bange for at proklamere, at Katla hylder Satan og hader kirkens selvretfærdige udgave af næstekærlighed. Katla opfordrede derfor publikum til at tænke på dem, der ikke lige har en familie og andet i disse tider, hvor de kunne mærke, de havde en familie i publikum på 1000Fryd. En bevægende tanke i en svær tid. Og med den bandbulle mod åndelige institutioner, blev der brølet igennem på aftenens sidste sang, ’Dragonlord’, der lukkede en alt, alt for kort koncert ned. Selvom publikum nok havde travlt med at handle de sidste ting ind til nogle dage i familiens skød, så var de slet ikke færdige med at høre Katla, da københavnerne gik af scenen.

I Aalborg kunne man nok have fortsat lidt længere med endnu flere sange, for stemningen var god. Det gode er, at Katla selv sagde, at når 1000Fryd ringer, så bliver man nødt til at møde op. Så forhåbentlig gør de det igen snart. For hvem ved? Måske har Katla stadig enkelte af de klip-selv-kirker til salg, der blev solgt med tændstikker til her d. 22. december 2022. Så må publikum få købt de sidste!