Wacken Metal Battle 2018: Kolding

Wacken Metal Battle 2018: Kolding

Næstsidste battle i den indledende runde af årets Wacken konkurrence bød på solide præstationer og en fortjent vinder.

+Hadron +Pudsige Herrer +Deadnate
10-05-2018
3

Kolding var næstsidste stop på årets Wacken Metal Battle inden finalen. Det var samtidig første gang, hvor alle fire bands tidligere havde haft muligheden for tune sig ind på årets konkurrence ved tidligere shows i henholdsvis Slagelse, Aalborg og Aarhus.

Deadnate
Første band på scenen i et ret deprimerende halvtomt Godset var det unge band Deadnate fra Fredericia. De spiller en ret interessant blanding af progressiv metal og thrash, hvor der overraskende nok også er elementer af grunge at spore. Det er der ikke mange andre bands, der begiver sig ud i. Den grungeinspirerede tilgang viser sig særligt i vokalen, hvor bandets to guitarister begge synger lead samtidig. Desværre var lyden på især vokalen skræmmende ringe under bandets koncert. Det er derfor svært helt at bedømme kvaliteten af den del af bandets musik. Men det er et faktum, at Deadnate fik vist, at de har gang i noget, der med tiden kan udvikle sig rigtigt positivt.

Bandet mangler noget sceneerfaring, og kontakten til publikum var stort set ikke tilstedeværende. Det er givetvis noget, som dommerne på dette år Wacken Metal Battle efterfølgende har coachet bandet i at forbedre. Deadnate er p.t. ikke færdigbagte som band. Men bandets medlemmer er ganske unge, så når de får groet noget mere hård scenehud, skal det nok være et band, som vi kommer til at se og høre mere til. Det vil være et godt gæt, at Deadnate vil dukke op igen til Wacken Metal Battle de kommende år.

Pudsige Herrer
Aarhusianske Pudsige Herrer høvler rundt i en omgang energisk lettere punket og politisk syrerock med inspiration fra de tidlige 70’ere. Bandet synger på dansk og vil have oprør! Der er tale om en omgang protestrock, som også giver mindelser om dansk rock fra fordums tid. Det er ikke så mærkeligt, at bandet har indspillet den gamle Steppeulvene sang ’0-0-0-’. Pudsige Herrer kunne godt lyde, som Steppeulvene ville have lydt, hvis de var dannet efter, at Black Sabbath havde udgivet første album.

Pudsige Herrers musik drives frem af bas og trommer, hvor bassen kører på distortion i overdrive. Bandets fuzzede lyd giver ganske god mening i tidens tendens med at søge tilbage til lyden fra 70’erne, som eksempelvis også Kadavar er en repræsentant for. Bandets sange er ganske potente på en lidt ligefrem og naiv måde.

På scenen i Kolding fik bandet god gang i publikum og fremstod som et velfungerende liveband. Om bandets protestpigtråd så ville kunne gøre sig på scenen på Wacken er imidlertid en helt anden historie.

Hadron
Hadron fra Odense har efterhånden været på den danske metalscene i nogle år. Bandets doom med klare inspirationer fra Black Sabbath og Candlemass gør sig fint. Forsanger Martin Twisttmann Pedersen synger godt, og på scenen i Kolding gjorde han et behjertet forsøg på at få bandets musik ud over scenekanten. Det var en solid omgang doom og metal, som Hadron fik fyret af. Det kan indvendes, at bandet lige mangler det der rigtigt gode nummer for at slå igennem for alvor. Men bandet har kvaliteterne til at komme endnu længere. Dem kommer vi til at høre mere til.

Xenoblight
Sidste band på scenen på Godset var Xenoblight fra Silkeborg. Bandet, der har sine rødder i hedengangne Velociter, spiller efter eget udsagn extreme metal. Det er dog ikke mere ekstremt, end at det er klart funderet i amerikansk thrash metal. Bandet gjorde det fremragende i Kolding.

Xenoblight er kommet langt, siden de blev dannet for et år siden. Bandet er velspillende, energien er i top, og så har de i front et ekstra es at spille trumf med. Marika Hyldmar har alt det, der gør en god frontfigur. Hendes hidsige vokal fyres af som piskesmæld, og timingen er perfekt. Vokalen sidder præcist på beatet, der er aldrig noget, der rammer ved siden af. Samtidig er Hyldmar en højenergisk performer, der har god kontrol med publikum.

De øvrige medlemmer i Xenoblight bør passe godt på Marika Hyldmar. Andre og større bands inden for den ekstreme metal på jagt efter en kvinde i front kunne godt få øje på hende. Xenoblight løb fuldt fortjent af med sejren i Kolding.