Deep Purples dramatiske efterår

Deep Purples dramatiske efterår
Et stort bands sidste dage som rigtig stort band. Lars Schmidt skriver om Deep Purples fyldige live udgivelse, "Live in Europe 1993". Kan man beskylde Judas Priest for at presse citronen, ja, malke den nærmest helt tom, som undertegnede gør andet steds i denne udgave af Heavyjam.dk, så bør man vel egentlig gøre det samme med Deep Purple? Purple er nemlig på gaden med en fire-dobbelt live-pakke med numre, som allerede har været udgivet én gang før.

Deep Purples "Live in Europe 1993" er to fulde koncerter fra det dramatiske efterår '93, hvor Ritchie Blackmore for alvor forlod både Deep Purple og den hårde rock. Det er en koncert fra den 16. oktober i Schleyer Halle, Stuttgart, og en koncert den 9. november i NEC i England. Det er netop de to koncerter, der blev til både cd'en og dvd'en/videon "Come Hell Or High Water", der var et fremragende vidnesbyrd om et stort bands sidste dage som et rigtig stort band.

Men hvorfor er det så, at Deep Purple af denne anmelder ikke smadres i lige så høj grad som Judas Priest? Fordi der er kvalitetsforskel på udgivelserne. Og på nødvendigheden af udgivelserne. Hvor Priest udsender endnu en opsamling, kræser Purple for de hardcore fans, som får et værdigt, historisk vedkommende og uredigeret supplement til ypperlige "Come Hell Or High Water".

Musikalske underværker

De af os, der har set dvd'en, hvor Blackmore bliver så pissesur, at han vender ryggen til kollegerne og vist nok også bare skrider midt i et nummer, kan huske, hvor energiladet en affære Deep Purple var i dette dramatiske efterår '93. Energien, som var negativ på det personlige plan, udmøntede sig jo i musikalske underværker, som flot kom til udtryk på "Come Hell Or High Water", og som kommer endnu mere til udtryk på de fire cd'er, der nu er på gaden.

Her får vi en masse solonumre og numre, som ikke var med på "Come Hell...". Især de to cd'er fra Stuttgart præsenterer en fed, fed sætliste, hvor de tre bedste numre ikke kom med på "Come Hell...": "Talk About Love", "Knockin' At Your Back Door" og den meget betegnende "The Battle Rages On". Og så får vi i mere end et halvt minut en lille forsmag på melodien "The Hall Of The Mountain King", der dukkede op på Rainbows superbe 1995-comeback, "Stranger In Us All". Stuttgart-koncerten er noget mere legende og sprudlende og indeholder langt flere numre end NEC-koncerten tre uger senere. Men her havde sanger Ian Gillan og Ritchie Blackmore jo nærmest også psyket hinanden helt ned.

Som skrevet er de fire cd'er her et fremragende vidnesbyrd om et stort bands sidste dage som rigtig stort band. Vidnesbyrd, som hardcore fans sagtens kan tage til sig og nyde. Andre kan nøjes med at finde "Come Hell Or High Water" på tilbud et eller andet sted. Og nyde dén også.

"Live in Europe 1993" er i øvrigt - så vidt jeg tæller rigtigt - Deep Purples officielle liveudgivelse nummer 24!

Live in Europe 1993
4