Elektro-metallisk amokløb

Elektro-metallisk amokløb
På "Rio Grande Blood" laver Ministry et vellykket musikalsk amokløb mod Bush-regeringen. “If 9/11 was the Reichtag fire then ‘Rio Grande Blood’ is D-Day!” Sådan bliver tonen lagt an i pressemeddelelsen, der følger med det seneste udspil fra amerikanske Ministry. Hovedmanden i bandet, Al Jourgensen, er IKKE en fan af USA’s præsident George W. Bush, og citatet sammenkæder den tyske rigsdagsbrand i 1933, der var nazisternes påskud til at overtage magten i Tyskland, med en fremherskende, amerikansk konspirationsteori, der hævder at terrorangrebene i New York var gennemført af den amerikanske regering for at kunne kontrollere befolkningen (skulle man i øvrigt være nysgerrig i, hvordan nogle amerikanere er kommet til den konklusion, kan man se filmen ”Loose Change” på følgende link [url=http://video.google.com/videoplay?docid=-2023320890224991194&q=loose+chang]her![/url] Om man er enig med Jourgensen i den sag, er jo op til den enkelte selv at afgøre. Men da skiven bruger hadet til den amerikanske regering som rettesnor, får man nok ikke den samme glæde af albummet, hvis man har det fint med Bush... Musikalsk set er skiven endnu en Ministry skive – nok en af de bedre, ganske vist – men der er ikke det store musikalske forandringer at finde. Tempoet er hæsblæsende, diskanten er digitalt knitrende og den distortede vokal svæver over det hele i de næsten-melodier, der kendetegner Ministy. At den til tider bliver lidt monoton, er i denne sammenhæng nok ikke en fair kritik, da det lidt er pointen med den industrial-genre, Ministry har været med til at definere. De bedste numre er dog dem, som guitaristen Tommy Victor (Danzig, Prong) har været med til at komponere. De indeholder en thrashet tyngde, som er en kærkommen variation til speedstykkerne (fx ”Mr. Peligro”, ”Fear (Is Big Business)”og ”Khyber Pass”). I det hele taget er skiven fokuseret og helstøbt, så det musikalske amokløb mod Bushadministrationen har (om ikke for andet) haft et vellykket musikalsk resultat. Det er en vred plade, for Ministry har noget på hjerte, og det prøver de ikke at snige ind ad bagvejen.

Rio Grande Blood
02-05-2006
4