To make a live album or not to …?

Electric_Castle_Live

Arjen Anthony Lucassen valgte i 2019 at opføre hele sit Ayreon album ’Into the Electric Castle’ live med et hav af gæstemusikere og gæstesangere. Det vil blive mødt med glæde blandt de få, men med ligegyldighed fra de fleste.

Electric Castle Live and Other Tales
27-03-2020
CD 1
1. Welcome to the New Dimension
2. Isis and Osiris
3. Amazing Flight
4. Time Beyond Time
5. The Decision Tree
6. Tunnel of Light
7. Across the Rainbow Bridge
8. The Garden of Emotions
9. Valley of the Queens
10. The Castle Hall
11. Tower of Hope
12. Cosmic Fusion

CD 2
13. Robby Valentine
14. The Mirror Maze
15. Evil Devolution
16. The Two Gates
17. Forever of the Stars
18. Another Time, Another Space
19. Shores of India
20. Ashes
21. Out in the Real World
22. Twisted Coil
23. Kayleigh
24. Pink Beatles in a Purple Zeppelin
25. Songs of the Ocean
2

Er livealbummet en død udgivelsesform? Kan man komme i tanke om virkeligt gode livealbum inden for de seneste 25 år? Det synes umiddelbart at være svært at komme i tanke om nogle. Måske er det, fordi den teknologiske udvikling har betydet, at liveindspilninger ikke længere lyder rigtigt ”live”, men mere som studieindspilninger med lidt publikumsapplaus, der skrues op for mellem sangene.

Omfattende gæsteliste
Ayreon, som reelt er Arjen Lucassens soloprojekt med utallige gæster, gav i 2019 nogle koncerter i hjemlandet Holland, hvor hele albummet ’Into the Electric Castle’ blev spillet fra ende til anden. Det oprindelige studiealbum er udgivet helt tilbage i 1998. Alligevel var det lykkedes at få en stor del af de oprindelige sangere til at stille op til koncerterne. På scenen var således eksempelvis Fish (ex-Marillion), Anneke van Giersbergen (The Gentle Storm, VUUR, ex-The Gathering), Edward Reekers (ex-Kayak) og Damian Wilson (Headspace, Maiden uniteD, ex-Threshold). På musikergæstelisten var der samtidig genhør med Thijs van Leer (Focus) på fløjte. Andre har så åbenbart ikke haft mulighed for at stille op. Eksempelvis Sharon den Adel og ægtefællen Robert Westerholt (begge Within Temptation). I stedet er så trådt ind Simone Simons (Epica) og George Oosthoek (Mayan, ex-Orphanage)

’Into the Electric Castle’ i den oprindelige studieversion er faktisk et ganske gedigent progressivt hard rock-album. Det er (naturligvis) et konceptalbum med et (for denne anmelder) totalt ugennemskueligt sci-fi-tema om nogle karakterer fra forskellige tid erog rum, der skal forcere nogle udfordringer for at komme ind til titlens elektriske slot. Altså totalt mumbo jumbo.

Men hvordan lykkes det så med at få omsat et ret vellykket studiealbum til livescenen? Det er svært hver gang, og der er få tilfælde i historien, hvor det for alvor er lykkedes. Og lad det være sagt med det samme:Det lykkes da heller ikke til fulde for Arjen Lucassen. Musikken fejler som sådan ikke rigtig noget, men den rette livelyd er aldrig til stede. Det lyder fint, som om bandet står i et studie placeret på scenen og overlader liveoptræden til de hele tiden skiftende sangere, der sådan set gør det, man kan forvente, selvom de ”gamle” af dem måske ikke lyder helt så skarpe som på det mere end 20 år gamle værk. Men der mangler den lyden af rummet og scenen og den overstyrede guitarlyd. Det er alt for ferskt.

Godt, men ikke godt nok
Det er godt, men ikke godt nok. Det bliver også trukket lige lovligt i langdrag med, at der er en fortæller, der skal ind mellem stort set hver eneste sang. På liveudgivelsen er det skuespilleren John de Lancie, som sci-fi-nørder nok vil kende for rollen som Q i 'Star Trek: The Next Generation'. Men ingen tvivl om, at alle musikere spiller fremragende, og der er fine momenter. Men det betyder ikke, at der er tale om et livealbum, der vil gå over i historien. Det har åbenbart været en flot opsætning, hvor de forskellige roller har være udklædt for at repræsentere deres respektive roller i historien. Der er i den forbindelse også udgivet en DVD-udgave af albummet.

For de, som mpåte være interesserede i et lidt nærmere indblik, følger her nogle eksempler på, hvad det er at vente. Her først ’Amazing Flight’ med John Jaycee Cuijpers (Praying Mantis) som “The Barbarian”, Arjen Lucassen (himself) som “The Hippie” og Simone Simmons som “The Indian”. Og så naturligvis Thijs Van Leer på fløjte.

">

Næste bidrag er ’Garden of Emotions’, hvor Lucassen får hjælp af bl.a. Anneke van Giersbergen.

">

Og endelig ’Twisted Coil’, (En sang, der ikke er inkluderet på ’Into the Electric Castle’, men på albummet ’On This Perfect Day’ med bandet Guilt Machine, som Lucassen også er en del af) - hvor Damian Wilson i rollen som ridderen lader sin røst lyde.

">

Lidt mere løssluppen afslutning
Afslutningsvis byder ‘Electric Castle Live and Other Tales’ på nogle sange fra andre Ayreon-album, ligesom Fish får lov til at give en version af Marillion-klassikeren ’Kayligh’. Det lyder faktisk, som om bandet er en smule mere løssluppne i denne finale.

‘Electric Castle Live and Other Tales’ er ikke et ringe album. Men det beviser endnu en gang, hvor svært det er et opføre et konceptalbum live. Der er intet album, hvor alle sange er lige gode, og der vil altid være sange, som ikke er lige velegnede til en liveopførelse. Derfor bliver ’Electric Castle Live and Other Tales’ også et alt for langt album, hvor lytteren undervejs mister opmærksomheden.

Men ingen tvivl om, at det sikkert har været rigtigt at være publikum til koncerterne. Men livealbummet kan nok desværre kun have interesse for dem, der allerede er dedikerede fans af Ayreon.