Abandoned
Endless Crime
Filth
Forgotten
Hostile
4

Det har været småt med seriøse bud på deathcore-bands i Danmark. Unseen Faith har de seneste år kunne bryste sig af at være det bedste bud. Det har Hanging the Nihilist heldigvis alle intentioner om at ændre på med deres debut-ep, ‘Crow’.

Det er nu ikke fordi sekstetten fra Hillerød er et nyt band. Siden dannelsen i 2016 har Hanging the Nihilist brugt de seneste tre år på at finpudse lyd og kompositioner. Det har resulteret i fem særdeles stærke numre, der både fremviser forståelse for genren, iderigdom og lyst til at spille. Den tunge deathcore prydes med black-elementer såvel som symfonisk/goth-undertoner, ikke ulig bands som Cradle of Filth. Brutaliteten i deathcoren er dog det primære omdrejningspunkt, og de fem numre på ‘Crow’ syder af ondskab, tunge breaks og groovy riffs.

Hanging the Nihilist formår at differentiere sig fra mængden af tilsvarende bands på to parametre. Vokalmæssigt, hvor sammenspillet mellem klassisk brutal deathcore-vokalføring suppleres af en lysere black metal-inspireret vokal. Som det for eksempel er tilfældet på den ‘Filth’, hvor især versene gives et flot løft. De instrumentale elementer er nærmest sekundære i forhold til sammenspillet mellem vokalerne. Hertil giver Berna Bakis arbejde bag keyboardet Hanging the Nihilist et essentielt spark af vitalitet og kant. Om det så er i form af dyster horror-synth, som på ‘Forgotten’, eller i form af klassisk klaver, som generelt gennemsyrer sekstettens kompositioner og er et flot indarbejdet og dynamisk element.

‘Crow’ er en flot debut-ep fra et band, der har evnerne. Der er ingen smalle steder, og det bliver sjældent kedeligt. Deathcore står og falder ofte ved udøverens forståelse for at skabe diversitet numrene imellem. Det kan være en svær balance inden for en genre, der principielt er funderet i nedstemte ‘core-guitarriffs og death metal-vokalføring. Hanging the Nihilist har succes med skabe den diversitet og gør det endda bedre end mange internationale deathcore-bands.

Hvad endnu bedre er, er bandmedlemmernes unge alder. Her er et band med fremtiden for fødderne. Et band, der allerede nu er mere end parat til den internationale scene. ‘Crow’ er et lovende udgangspunkt og et første bekendtskab, som forhåbentlig kan udmønte sig i en lige så stærk fuldlængdedebut.