Sit Stay Roll Over
Under The Dome
Dip A Sail
Pisces
Beggar's Dance
2

Den ukrainske kvartet Jinjer har eksisteret siden 2009. I den tid har de udgive tre plader med debut i 2013. Senest ’King of Everything’. Genremæssigt begår bandet sig inden for female-fronted metalcore med et hint af prog- og nü-metal. Guano Apes møder Arch Enemy. Lidt af et mix, men ikke noget revolutionerende.

’King of Everything’ er en sær størrelse. Medlemmerne har uden tvivl de musikalske evner til at begå sig. Specielt forsanger Tatiana Shmailyuk viser fin profil. Der hersker ikke tvivl om, at det er hende, bandet forsøger et slå sig op på. Musikalsk såvel som PR-mæssigt. Ganske forståeligt. Shmailyuks vokal er lige så rå og bombastisk som de mest brutale kvindelige vokaler. Både hvad angår skøn-sang og testosteton-pumpende growlen.

Det er egentlig lidt synd, at det primært er Shmailyuks vokal, der tager opmærksomheden, for der er ingen tvivl om, at de resterende medlemmer også kan deres kram. Der er masser af solide 'core-breaks til at hjælpe nakken på vej og rigeligt skævt komponeret materiale til, at ’King Of Everything’ aldrig bliver alvorligt kedelig. Desværre for ukrainerne mangler bandet og pladen fokus på gode melodier. Enkelte gange lykkes det for Jinjer at nærme sig et nummer, der holder højt niveau gennem hele spilletiden. Men generelt mangler pladens ti numre kvalitet.

’I Speak Astronomy’ og ’Sit Stay Roll Over’ er blandt pladens bedste numre. Her lykkes det at opnå balance mellem tekniske evner og god sangskrivning. Især førstnævnte fremviser kvintetten fra deres bedste side. Samspillet mellem Shmailyuks skønsang og nummerets stille passager versus de tordnende tunge metalcore-elementer går op i en højere enhed. Især det prog-inspirerede c-stykke holder et flot niveau.

Når de to numre er overstået, står man tilbage med otte numre, hvoraf ét er et intronummer og et andet, ‘Beggar’s Dance’, er et halvmystisk funk-nummer, der stikker fuldstændig ud. Altså reelt kun seks numre, der desværre ikke rigtig formår at fænge. Hvis man ser bort fra Shmailyuks vokal, er bandets styrke er uden tvivl også deres svaghed. De tekniske kompetencer får for meget fokus til fordel for den gode melodi. Det er en hårfin balance, og det er på det parameter, at ukrainerne fejler. På alle andre parametre lykkes det. Med syv års erfaring kunne man godt have håbet på et bedre resultat fra bandet. At Jinjer efterhånden var nået længere udviklingsmæssigt. Det er de desværre ikke.

‘King of Everything’ er ikke dit nye female fronted yndlingsband. Giv dem alligevel et lyt, hvis du er til genren, om ikke andet de to førnævnte numre. Hvem ved, måske lykkes det for ukrainerne på deres næste udgivelse.