5. The Path
6. Sickest of Seeds
7. Before the Flood
8. At the Abyss
9. Noctum
3

Livløs har eksisteret siden september måned 2014, og efter at have udgivet en ep i 2016 er de nu klar med deres debutplade ’Into Beyond’, der i den grad trækker veksler på lyden fra den svenske dødsmetal i halvfemsernes storhedsperiode, hvor melodisk dødsmetal blev skabt. Det er lige præcis i det område, Livløs har placeret sig, det er de stolte af, og de skjuler ingenlunde deres inspirationskilder.

I Danmark har bands som Hatesphere, Mercenary og til dels Illdisposed været foregangsmænd for dødsmetal med et melodisk twist, og nu vil Livløs altså med i feltet, når Danmark nævnes i genren. At de tør slippe det melodiske løs, sker glimtvis på både ’Blood & Despair’, ’Collapse’ og på ’The Sleepless’, men drukner desværre lidt i det buldrende tempo, der overdøver de øjeblikke, hvor Livløs tør trække tempoet en smule i halen. Der, hvor de krydrer musikken med guitarsoli og lyd, der ikke bare er en mur af tung dødsmetal. Det positive er, at de faktisk godt kan.

Lyt til 'Blood & Despair' her:

Netop det er et fremskridt fra ep’en, hvor det mere handlede om breakdowns. Nu er de erstattet af sange, hvor man kan fornemme, at sangskrivningen er blevet bedre. Livløs virker mere selvsikre. På titelnummeret flirter man endda med en gæsteoptræden, der synger på dansk. Det er forsangeren fra Bersærk, Casper Popp, der lige brøler et par strofer. Første gang jeg hørte pladen igennem, tænkte jeg, at det lyder lidt, som da Johan Olsen fra Magtens Korridorer første gang synger med på Volbeats anden plade. Her ophører lighederne så også, for det er en lidt spøjs måde, det afsluttende vers præsenteres på i sangen.

Pladen fungerer nemlig bedst, når Livløs koncentrerer sig om det, de kan og er ved at blive bedre til. At skrive musik. Dyster, melodisk dødsmetal. Det er tydeligt på ’The Path’, der nærmest er instrumental, og især den lange ’Beyond the Flood’ har netop de melodier, der er så nødvendige for, at man, sjovt nok, kan gøre sig i melodisk dødsmetal.

Produktionen er af Jacob Bredahl, som efter en karriere som forsanger i Hatesphere og The Kandidate nu mestendels er kendt for netop sit arbejde bag knapperne i sit Dead Rat Studios. Livløs er på hjemmebane, når de sammen med Bredahl skruer pladen sammen i Aarhus, og det er der intet i vejen med. Miljøet i Aarhus, der jo netop også har fostret førnævnte Bersærk og Hatesphere og navne som Baest m.fl., vidner om, at musikerne i Danish for Progress kan skubbe til hinanden og såvel inspirere som motivere hinanden. Det er absolut kun en fordel.

Livløs har i hvert fald undergået en modningsproces siden ep’en, og deres debutplade fremstår som en gennemarbejdet skive, der vidner om en kollektiv indsats og seriøsitet i alle facetter af tilblivelsen. ’Into Beyond’ har også, som nævnt i starten af anmeldelsen, sange og faser, hvor det bare buldrer for at buldre. Sammenlagt er der dog klart positive takter at spore hos Livløs. Genren fortjener i den grad nyt liv. Det puster Livløs ind i den.

’Into Beyond’ er ikke den perfekte plade, men det er tydeligt, at Livløs har ambitioner og med koncerter til både Spot Festival, Aalborg Metal Festival og Royal Metal Festival på deres cv parret med fremgangen fra deres EP til denne, så fornemmer man, at de er på vej fremad.

Tilblivelsen af 'Into Beyond' er dokumenteret her af bandet selv: