Københavnske Empire Drowns består af tre garvede musikere, der forstår at komponere mørke sange. Et spændende bekendtskab.

Empire Drowns
1. Crawl
2. Abundance
3. Sharpen My Teeth
3

Empire Drowns udsendte sidste år en lille 3-track EP, som vi desværre først har fået anmeldt nu. Men bedre sent end aldrig. For de fortjener at blive nævnt og hørt. Fra første sang 'Crawl' står det klart, at her har vi at gøre med noget mørkt, dystert og forfriskende melodisk metal, der leder tankerne hen på f.eks. Paradise Lost. Det er en finurlig blanding af gotisk og mørk guitar, der akkompagneres af melodiske omkvæd og tør man sige poppet vokal i ny og næ? Det skal tolkes på den positive måde, for det fænger!

Introen på 'Abundance' er også behageligt afvekslende og da sangen 17 sekunder inde går over i et mere traditionelt metallisk univers, så sidder man med fornemmelsen, at Empire Drowns har en del facetter at byde på. Det er da heller ikke musikalske vårharer, der står bag Empire Drowns. Forsanger Michael H. Andersen er en kendt person i metalmiljøet med en fortid i bl.a. Thorium og hedengangne Withering Surface. Bassist Jan Kromann er også affilieret med andre bands, ligesom guitaristen Anders Vestergaard har spillet i Aurora. En flok erfarne musikere, der nu har slået pjalterne sammen under banneret Empire Drowns, som forsøger at lave nogle gode metalskæringer.

Det kan være svært at vurdere et projekt ud fra tre sange. Jeg synes umiddelbart godt om EP'en, og kunne godt tænke mig at høre mere. For de tre sange giver mig ikke det fulde billede af Empire Drowns. Jeg synes jeg mangler at høre det fulde musikalske udtryk, idet sangene ligner hinanden meget i stil og eksekvering. Jeg kvitterer derfor med tre jævne stjerner. Musikken og produktionen er godkendt og jeg håber, at de vil vise noget mere af sig selv.