Patient Mind
Vatican Under Construction
Liar 2
In Heaven
Public Grieving
4

Ja, det kan man, og det gør The Armed på ‘Perfect Saviors’. Bandet, der har base i Detroit, Michigan – en by med en væsentlig rockhistorie – kalder sig selv for et punkband, og deres rødder i hardcore er også tydelige, men det begreb er simpelthen ikke nok til at rumme den evigt omskiftelige gruppes splintrede troldspejl af et musikalsk univers. Vi har uforskammet ørehængende pop, støjende, no wavede guitarsoli, powerelektronisk danseneergi, en særdeles hårdt pumpende rytmesektion, som befinder sig lige vel med punkede frontalangreb og smækkert tight crowdpleasing, og vi har ekstremt lækre korvokaler. Vi har en sanger, Tony Wolski, som lyder som Strokes-frontmanden Julian Casablancas, hvis altså han var en bedre sanger og ikke pinlig. Vi har konstant muterende sange, som hele tiden synes at være på vej et nyt sted hen, men som aldrig lyder planløse. ‘FKA World’ er et godt eksempel på dette fænomen.

Eller prøv at lytte til ‘Modern Vanity’, der sexet slanger sig af sted på en bund af varm elbas, inden det eksploderer i støj i broen, og vupti, så slanger vi af sted igen. Det her er lyden af et band, der har store mængder selvtillid og mod og har noget at have det i. Prøv at læse disse lyriklinier fra den smukt betitlede ‘Everything’s Glitter’:

“I’m drama in these khaki towns / I think they feel the allure / Every single breath — a work of art / My mere existence is a part of the show / And when I slink through your town—I am sure / That’s why I’m wearing a crown — So you always see I am sure / This ain’t the same fucking thing you’ve been sold before”

Jeg kunne ikke være mere enig, og denne plade endte da også på vores fotograf, Peter Troests årsliste. Den ville nok også være endt på min, hvis jeg havde haft åndsnærværelse til at rette radaren ind mod Detroit sidste år. Sikke dog et skammeligt svigt fra min side.

The Armed har været et anonymt kollektiv, som i tidens løb – tilsyneladende – har talt over 100 skiftende medlemmer, men på ‘Perfect Saviors’ synes bandet at have udkrystalliseret sig selv en smule mere som et Rigtigt Band™. Alligevel har over 20 musikere bidraget til ‘Perfect Saviors’, heriblandt Eric Avery og Stephen Perkins, rytmegruppen fra Roskilde-aktuelle Jane’s Addiction, og eftersom The Armed også skal den vej til sommer, så kan man jo håbe på en gæsteoptræden. Vi ved det ikke, og det er også pointen på ‘Perfect Saviors’. Du skal bare finde dig til rette i ikke at vide, hvad det her er og bare lade dig føre med gennem en plade, der smadrer dig med støj og (hyper-)poppet sensibilitet, men for eksempel også vederkvæger dig med easy listening-perlen ‘In Heaven’. Det er sjovt, så det behøver ikke være kun én ting.